tonyhMedlem sedan okt. 2002107 inlägg Om man har en installation av XP typ Home, och sedan installerar en annan version av XP typ Pro och inte har möjlighet att göra en uppdatering då dessa versioner inte är kompatibla språkmässigt...
...ja då får man dubbla OS på burken och vid starttillfället har man möjlighet att välja mellan dessa, men nu är det så att man inte är intresserad av att ha dubbla OS utan man vill bara ha den senare som installerats på enhet D:\ eftersom den tidigare installerats på C:\...
Min fråga nu är; finns det något smidigt sätt att göra sig av med den första installationen samt frågan som dyker upp vid start och undrar vilket OS man vill köra???
Tack på förhand!
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Du har en dold fil i roten av C: som heter boot.ini
Den kan du öppna i Notepad och ta bort den delen som handlar om den installationen som ligger på C:
Du kan därefter ta bort allt utom filerna i roten på C:
Detta är dock ingen bra lösning eftersom du troligtvis kommer att få problem förr eller senare. Det klart bästa hade varit om du kan installera om systemet på C-disken.
tonyhMedlem sedan okt. 2002107 inlägg Hmmm...
Konstigt!
Jag försökte ändra till visa dolda filer i C:\ rooten men detta vr lättare sagt än gjort då jag får upp egenskaper för disken när då jag försöker ändra visade filer i rootmappen(använder utforskaren o högerklick ;)
Försökte också med Command prompten vilket visade de dolda filerna autoexec.bat & config.sys...
Men ingen boot.ini?????
puhbjörnMedlem sedan juni 2001370 inlägg Du kan redigera boot.ini i msconfig.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Ändra under Tools - Folder options - View istället så fungerar det.
tonyhMedlem sedan okt. 2002107 inlägg Ok...
...jag kan genom msconfig se boot.ini :)
Här finns det dock ett antal attribut typ:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)partition(2)\Windows
[operating systems]
multi(0)disk(0)partition(2)\Windows="Micros...
multi(0)disk(0)partition(1)\Windows="Micros...
Jag tänkte nu försöka göra så att burken startar direkt från mitt första OS i listan(andra partitionen)... vilket den gör i dag efter ca 30 sek om man inte gör något val genom att trycka enter...
Ett sätt borde väll vara att man ändrar tiden till 0 typ:
[boot loader]
timeout=0
[operating systems]
multi(0)disk(0)partition(1)\Windows="Micros...
Men kan man kanske rensa upp i filen genom att skriva:
[boot loader]
[operating systems]
...eller något annat snyggt får att fä burken att förstå att det bara finns ett OS och det ligger på andra partitionen(D:\)?
Tack än en gång...
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Jo, det är bara att ta bort den raden som innehåller det OS:et du inte vill ha - precis som du gjorde ovan. Men jag håller med SirPeter om att en total rensning av C inte är helt fel... ;)
tonyhMedlem sedan okt. 2002107 inlägg Another day another life...
;)
Pallar inte installera om allt igen just nu(drivers, o en hel..tes massa mjukvara) man kommer väll endå göra en ominstallation om typ ett halvår eller nåt... Gör det rätt från början nästa gng!!!
Tack ska ni ha!