Hej, jag hade tänkt formatera min hårddisk, och använder windows xp, men det vill inte fungera.
Jag har läst överallt att man inte kan formatera i dos etc med XP, utan måste gå igenom installationsprogrammet.
Så jag sätter i skivan, trycker på installera windows XP, sedan väljer jag full installatsion etc, och så startar datorn om och man kommer till själva installationsprogrammet. Där säger datorn att jag har en partition (C) som jag inte kan ta bort (ska man göra det?) för att installationsfiler ligger där.
Om man skiter i det och installerar om XP på C partitionen så tar den BARA BORT WINDOWS OCH ERSÄTTER DET!! Alla mina gamla filer på C ligger kvar. Alltså formaterar den inte. Hur gör man??! (Börjar bli jävligt irriterad just nu..)
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Du har inte bootat från cd-skivan va?
Gjorde det precis, men det stod inget om formatering då heller. Kan någon säga steg för steg hur man ska göra?
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Om du börjar med att boota datorn från cd-skivan så kommer du till ett läge där du skall välja vilken partition som du vill installera på. Där kan du ta bort den partition som du har och sedan låta installationsprogrammet skapa en ny.
Däremot om det är en dator som har en liten partition och en större så kan det bli problem har jag sett här förut.
#L#Medlem sedan juli 20021 363 inlägg boota från cd:n gå in i installationsprogrammet.. ta bort c:\ .. lägg till en nya partion.. installera windows på denna
Grejen är att det står (även när man bootar från cd:n) att det ligger installationsfiler på C så den går ej att ta bort.
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg då har du inte bootat på cd skivan
för installationsprogrammet skirver inte till din disk förns efter du väljer vart du ska installera