ZerpensMedlem sedan okt. 2002102 inlägg Tjena !
Finns det någon möjlighet att skapa så att man får välja vilken uppkoppling man får använda sig av.
tex kan man ha flera vanlig modem uppkopplingar samt tex en telia adsl anslutning och en annan adsl lösning ?
Det är för att beroende på ställe som det jobbas på finns det olika uppkopplingsmöjligheter. Vill gärna ha det klart så man lätt kan ändra, och inte behöver gå in och skriva in all info hela tiden.
Någon som har något förslag hur man ska göra`??
tack på förhand
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Jag tror att det underlättar om du beskriver mer eller mindre exakt hur alla lösningar ser ut/fungerar. Att beskriva ett generellt svar för dig känns som ett mastodontjobb. Då är det lättare om vi kan använda oss av din miljö som exempel.
ZerpensMedlem sedan okt. 2002102 inlägg Japp, försöker skriva lite mer tydligt.
Det är min farsas dator som jag försöker hjälpa honom med alltså. Han jobbar mycket ute på plats hos olika företag (konsult jobbar han som)
Han har tex kontor i Finland, Norge, England,
Han har fått olika modempoler så att han kan koppla upp sig mot en gemensam server. Han har en i finland , en i norge osv. Där är det alltså igentligen bara ett uppringningsnummer som skiljer.
Men nu har han även fått så att han kan koppla in sig på adsl hos en kund, han har fixat det så det fungerar.
Dock så har han bara en vanlig modemlina (telefon) hemmifrån, men han har tillgång till telia adsl där. Så han vill koppla in telia adsl hemmifrån men inte förstöra uppkopplingen med den andra adsl.
Hmm jag är verkligen bra på att förklara :(
Om han kopplar in sig med telia adsl så har det blivit att han ändrar infon där den andra adsl kopplingen står, så då får han ändra tillbaka allt när han kommer dit nästa gång. Han skulle alltså vilja ha så att han kan ha 2 olika uppkopplingar . Klickar på 1 när han är hos kunden.
Klickar på 2an när han är hemma.
Jag tror inte att modem(telefon) uppkoppingarna behöver ändras eller så, de ligger ju på ett annat ställe, där kan man skapa flera olika uppkopplingar. Så det är nog igentligen bara hur man kan göra för att få 2 olika adsl uppkopplingar att välja mellan.
Hoppas ni förstod detta. Rör ihop det ganska bra. men tror ni fattar :)
Tack på förhand
ZerpensMedlem sedan okt. 2002102 inlägg Windows 2kPro, Laptop modell Dell.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Om det enbart är via nätverkskortet som han ansluter sig så är det vanligast, och smidigast, att man använder en dhcp där han kopplar in sig. Har du kollat om det finns en sån där han brukar vara?
ZerpensMedlem sedan okt. 2002102 inlägg Frågade men han vet inte. Läste lite om det och det verkar ju smidigt.
Men om man inte skulle köra den utan istället använda sig av "2" olika "genvägar" som ger den uppkoppling som man vill åt, är det möjligt och om så, hur gör man :D ??
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Det finns ett program som heter Netswitcher som du kan prova om det är statiska adresser som gäller.