webForumDet fria alternativet

Byta namn på datorn!

Windowsur Windows

8 svar · 466 visningar · startad av eko

Medlem sedan juni 2002198 inlägg
Frågan#1

God kväll;

Hur ska jag göra för att byta namn på datorn i win xp pro? Nu heter datorn mitt namn och jag vill att den ska heta något annat. Jag vill inte att sökvägen ska se ut C:\Documents and Settings\mitt namn\ och att alla cockies som blir när man är ute och surfar har mitt namn! Hur gör jag detta?

mvh ERik

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Det är inte datorns namn du ska ändra, utan kontonamnet.
kontrollpanelen-->användarkonton

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Du vill ändra din profil? Kontrollpanelen > Användarkonton > Ändra ett konto > Välj konto > Byt namn.

Det enda som ändras när man gör att namnbyte där är bara namnet högst upp i startmenyn! Inget annat:(

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Du får skapa ett nytt konto och ta bort det gamla för att det skall bli som du vill ha det.

Är det den enda lösningen? Det blir ju väldigt jobbigt eftersom alla instälningar, e-post-program m.m. bara kommer att raderas när man tar bort mitt gammla konto! Det borde ju gå att lösa på anna sätt?

Nån som vet nåt om det?

vh / E

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Prova inte det här...SirPeter har säkert rätt att hans förxlag är det enda som funkar...och han kanske kan intyga att detta inte funkar...

Kontrollpanelen -> Aministrationsverktyg -> Datorhantering -> Systemverktyg -> Lokala användare och grupper -> Användare -> Högerklicka på användaren du vill ändra -> Välj "Byt namn"

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Jag är inte säker men jag tror det finns något verktyg för att importera inställningar ifrån ett annat konto i Windows XP.

Ja gjorde som colione sa och det är på rätt väg borsett ifrån att mappen "användarnamn-dokument" som ligger jämte "delade dokument" under "den här datorn" har försvunnit från sin plats... satan vad rörigt det blev nu....

142 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b746b907
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)