webForumDet fria alternativet

server i garderoben

14 svar · 710 visningar · startad av huskyboy

huskyboyMedlem sedan dec. 2002186 inlägg

Hur gör jag för att sköta servern som jag har stående i garderoben utan att koppla skärm och tangentbord till den?
Finns det något program som man kan använda?

SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg

Om det är en Windows-server så finns det Terminal Service i den som du kan ansluta till via t ex. Remote Desktop som finns med i WinXP. Har du inte WinXP så finns det TS-clientprogram med i servern som du kan installera på klienten.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 250 inlägg

Men "server i garderoben" kör linux och jag använder en vanlig ssh klient för att administrera den.

Jag kör win 2000 server på den.
Hur fungerar terminal service och hur lägger jag in det?
Hur gör jag för att kunna sköta den från vilken dator som helst?

Ett gratis altrnativ är att köra VNC istället för TS.

SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg

På servern går du till Add & Remove programs och lägger till det.
Från en klient så kan du antingen använda Remote Control (finns inbyggt i WinXP) eller som jag skrev tidigare, den klientprogramvara som finns med TS.

PellefantMedlem sedan maj 20022 614 inlägg

Om det är en UNIX/Linux burk så använder man alltså SSH?

Någon som vet en guide(gärna svensk) för att lära sig SSH ?

Finns det inget program som jag slipper att installera något på klienten?
Det hade ju varit kanon om man kan gå in från vilken dator som helst var man än är.

edebroMedlem sedan aug. 2001289 inlägg

GunnarD: spelar ju egentligen ingen roll eftersom han redan har Win2k Server. TS följer ju som bekant med ;)

Som sagt, installera Terminal Services. Sen kommer du åt datorn via Remote Desktop Client
Sen kan du även installera TSWeb som gör att du kan komma åt servern via IE (tror det bara fungerar med ie tyvärr). Har för mig att det är nån ActiveX-komponent, så det brukar oftast inte fungera på skolor och andra offentliga platser.

OveRRidEMedlem sedan feb. 20018 509 inlägg

GunnarD skrev:

Ett gratis altrnativ är att köra VNC istället för TS.

TS är precis lika gratis som VNC och dessutom mycket bättre.

RED. Oj, det var redan nämnt. :)

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Pellefant skrev:

Om det är en UNIX/Linux burk så använder man alltså SSH?

Någon som vet en guide(gärna svensk) för att lära sig SSH ?

Det är inte det minsta svårt :)
Förutsatt att du kan arbeta terminalbaserat, alltså. Allt du gör är att logga in och så arbetar du i ett terminalfönster, precis som vanligt. Bra klient till Windows är Putty: http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/

edebro skrev:

GunnarD: spelar ju egentligen ingen roll eftersom han redan har Win2k Server. TS följer ju som bekant med ;)

Jo, jag vet, men det är alltid bra med alternativ.

OveRRidEMedlem sedan feb. 20018 509 inlägg

Tråden flyttas från Webbserver - Övrigt.

sgtpepperMedlem sedan apr. 20005 524 inlägg

SSH är ett utmärkt protokoll som jag använder till allt. Det är inte begränsat enbart till Linux/Unix, man kan köra SSH-servrar på Windows också, antingen i ett Cygwin-skal eller native-SSH-servrar.

Den (enligt mig) största fördelen med SSH är dess förmåga att skapa krypterade tunnlar där jag kan köra andra protokoll, t.ex olika remote-admin-program för Windows, X för Linux osv.

Att säga att SSH är en motsvarighet till Teminal Services eller liknande är inte helt rätt, snarare så är väl motsvarigheten till TS på Linux/Unix att exportera ut X från servern till den dator man sitter på och det gör man med fördel via SSH för att få en säker krypterad förbindelse.

Från jobbet kan jag t.ex skapa en SSH-uppkoppling in till min Linux-server på mitt hemma-nätverk och därefter tunnla Remote Administrator (liknande TS) till mina Windows-burkar, jobba mot CVS, överföra filer och göra en massa annat, allt via säkra och starkt krypterade uppkopplingar.

SSH är en schweizisk armékniv för internetkommunikation :D.

mlundbomMedlem sedan jan. 2003472 inlägg

Placera RDP-trafiken i en IPSec-tunnel så är problemet löst?

/M

Genererad på 363 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb