webForumDet fria alternativet

knäpp bootning av datorn...

8 svar · 238 visningar · startad av mikael_a

mikael_aMedlem sedan mars 2000475 inlägg

Hej,

jag kör på windows xp pro med sp1. När jag startar datorn, så är den väldigt svår startat oftast (90%) stannar den efter att den har listat hårddiskarna (3st + 1 dvd) och börjat lista "pci-listing" sedan händer inget... förutom att num lock, caps lock och scrol lock lyser, och de går inte att släcka...

ibland när jag startar om är det helt svart, inget händer dvs den listar inte hårddiskara...

ibland, blir det en massa lustiga tecken...

när väll datorn startas, så vil den jag skall välja konfiguration... typ den senaste fungerande, eller föregående version.. jag väljer endast, starta windows... och då startar windows... och datorn går utan problem...

men stänger jag av den eller startar om, händer samma sak om igen... det kan ta en 6-10 omstartningar innan windows laddads

någon som har en ide på vad det kan vara? eftersom den stannar på pci-listing, tänkte jag om det kan bero på något nätverkskort, lljudkort, scsi-kort osv.. men alla de saker fungerar, inga konflikter..

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

plocka ut allt utom det som krävs för att sätta igång datorn (cpu, minne, grafikkort). se om problemet återstår.
sen sätter du i dina grejer i viktighetsordning, varje gång du sätter i nåt nytt så kör du igång datorn för att kolla om det var den grejen som skapade problemet.

ok, skall göra så

Hej,

Jag har nu plockat ut allt i datorn, men samma problem kvarstår. Grafikkortet + bootdisken är det enda som jag inte har plockat ut. dock har jag testat med ett annat grafikkort, men fortfarande samma fel. Jag har även testat med andra minnen men det hjälpte inte heller.

Kan det vara moderkortet som har börjat att gå sönder? eller har ni några andra förslag?

när datorn väll har startat fungerar den kanon, dock så behövs det en 10 ombootningar.

Är det maskinvaran eller mjukvaran? jag kan ju testa att installera om windows, men eftersom den stannar i bootningen så är det kanske mer troligen att det är hårdvarufel.

Idag när jag startade den, kom den vidare 4:a gånger, men stannar när den skall ladda xp loggan, och fortsätta med windows...

ta ut HDn också, det är väl i posten det går fel?

ok... men då startar väl inte datorn alls? visst den lär ju fråga efter en boot disk...

kollar jag på pci device listing i börjar... så är det
acpi controller som får irq 9 men inget bus no eller device no.

fast det kanse inte spelar någon roll? jag testar att dra ut hårddisken också....

hmmm.... det hjälpte inte, samma fel... allt utplockat i datorn...

den går inte vidare ifrån pci device listing....

ibland gör den, och då står det naturligtvis, press a key to reboot...

mm men då e d ju minnet, grafikkortet eller moderkortet..
Kört ett test på minnet?

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)