ElinneaMedlem sedan juli 20031 inlägg
Hej!
Helt ny här (hoppas jag inte la detta på fel forum och nu blir utbuad eller ngt) och inte särskilt bra på datorer. Åtminstone inte när de krånglar. En kompis tipsade att jag skulle ställa min fråga här, där han menade att många datorsnillen höll till.
Han misstänkte att det kunde röra sig om ngnslags bug i ME, eftersom krånglet uppstått efter att jag gått in på Microsoft sida och valt alla uppdateringar som den sa åt mig att jag skulle. Det ska man akta sig för, menade han. Jag trodde att det var bra att göra sånt... :r
Till saken. Mitt tangentbord beter sig konstigt då och då. Det tror att jag håller ned ctrl-tangenten fast jag inte gör det, så då går det inte att skriva t.ex ett s utan att få upp en spararuta, k utan att det blir kursiverat etc.
Det är intensivt störande x( och det går inte att göra ngt åt, ibland funkar det att stänga av datorn en stund och sedan försöka på nytt, ibland inte.
Känner ngn till ngt om detta? Kan det vara ngn bug eller är det själva tangentbordet som blivit utnött eller ngt? Vad göra? Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte riktigt vad en bug är ens, så förklara gärna övertydligt.
Med vänlig hälsning,
Elinnea
SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg
Det låter som om du har råkat aktivera handikapfunktionen.
Gå in under Control panel och välj Accessibility options och bocka bort Use StickyKeys om den är förbockad.
När det gäller Windows Update så är det bra att göra de uppdateringar som visas där.
RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg
Re: Tangentbordsproblem
Elinnea skrev:
Känner ngn till ngt om detta? Kan det vara ngn bug eller är det själva tangentbordet som blivit utnött eller ngt? Vad göra? Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte riktigt vad en bug är ens, så förklara gärna övertydligt.
Hej Elinnea,
och välkommen till webForum! :D
Vad gäller bugg:
http://www.pcwebopaedia.com/TERM/b/bug.html
http://susning.nu/Bugg
Om du vill ha utförligare förklaringar så får du säga till igen.
krickeMedlem sedan juli 20033 inlägg
SirPeter skrev:
När det gäller Windows Update så är det bra att göra de uppdateringar som visas där.
Det är väl på egen risk man uppdaterar windows(iaf drivrutiner)? Man kan ju riskera att få in en bug i operativsystemet, och det kan ju inte vara så ovanligt. Genom att uppdadera en drivrutin till mitt Xp fick jag in en bug som kraschade hela datorn. Det går inte att starta upp datorn efter det. (Tack,Rikard, för svaret om det i topic "50 000 korrupta drivrutiner i Xp".) Jag har lagt ner det för en stund, och kör nu utan just den drivrutinen uppdaterad. Jag har inte riktigt förstått hur debuggprogrammet fungerar.
Jag läste att en kille stött på problem med att tgtbordet uppför sig konstigt i flera versioner av windows. Kan man inte ana att det är en bug?
En bug är väl då ett fel i ett program som får datorn att på ett eller annat sätt uppföra sig konstigt. Enkelt uttryckt.
Mr. N.Medlem sedan sep. 20023 794 inlägg
Det finns väl en uppdatering som man inte ska installera i XP? Den slöar ner IE och Outlook. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den heter.
För att förtydliga mig lite så är det bra att köra de uppdateringar som finns på WU och som klassas som Critical Updates and Service Packs.
RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg
kricke skrev:
Det är väl på egen risk man uppdaterar windows(iaf drivrutiner)? Man kan ju riskera att få in en bug i operativsystemet, och det kan ju inte vara så ovanligt.
Jo jag tror att det är ganska ovanligt. De drivrutiner Microsoft lägger ut på WU är grundligt testade och till skillnad från majoriteten(?) av drivrutinerna på marknaden signerade. Detta innebär att de kommer att rapportera felen på rätt sätt om något går åt pipsvängen till skillnad från den grafikdrivare jag använde i mitt exempel som sunkade ihop mindump-filen för mig.
kricke skrev:
Genom att uppdadera en drivrutin till mitt Xp fick jag in en bug som kraschade hela datorn. Det går inte att starta upp datorn efter det. (Tack,Rikard, för svaret om det i topic "50 000 korrupta drivrutiner i Xp".) Jag har lagt ner det för en stund, och kör nu utan just den drivrutinen uppdaterad. Jag har inte riktigt förstått hur debuggprogrammet fungerar.
Visst kan MS har slarvat, men jag till och med med problemet osett så skulle jag nog kunna sätta en slant på att det är något annat den drivrutin du laddade ner från MS som får din dator att hänga sig. Det räcker med att ha ett enda program som ligger i bakgrunden som inte är skrivet enligt rekommendationerna för att detta program med dess DLL- och SYS-filer ska lyckas få datorn att hänga sig ordentligt. :)
kricke skrev:
Jag läste att en kille stött på problem med att tgtbordet uppför sig konstigt i flera versioner av windows. Kan man inte ana att det är en bug?
En bug är väl då ett fel i ett program som får datorn att på ett eller annat sätt uppföra sig konstigt. Enkelt uttryckt.
Det låter snarare som ett hårdvarufel i mina öron. :)
SirPeter skrev:
För att förtydliga mig lite så är det bra att köra de uppdateringar som finns på WU och som klassas som Critical Updates and Service Packs.
För att förtydliga SirPeter: Alla uppdateringar under Windows Update ska plockas på. (Utom då möjligen Media Player om man inte giller 9:an). Drivrutiner, kritiska uppdateringar och de övriga smäcket. ;)
krickeMedlem sedan juli 20033 inlägg
Rikard skrev:
Visst kan MS har slarvat, men jag till och med med problemet osett så skulle jag nog kunna sätta en slant på att det är något annat den drivrutin du laddade ner från MS som får din dator att hänga sig. Det räcker med att ha ett enda program som ligger i bakgrunden som inte är skrivet enligt rekommendationerna för att detta program med dess DLL- och SYS-filer ska lyckas få datorn att hänga sig ordentligt. :)
Så det kan vara ett program jag redan kör i datorn som på något sätt körs parallellt med den drivrutinen som är problemet, och som inte fungerar som det ska med en uppdatering av den drivrutinen? För min dator hängde sig verkligen ordentligt. :)
Rikard skrev:
Det låter snarare som ett hårdvarufel i mina öron. :)
Kan det vara vad som helst då, tangentbordet, eller annan maskinvara(där det finns en koppling till tgtbordet)?
Ett annat tangentbordsproblem:
”Om man råkar trycka ner capslocktangenten så slutar tangentbordet att fungera. Händer ingenting oavsett vilken knapp man trycker på förrän man startat om datorn. Vi har provat att byta tangentbord och ominstallera drivrutinerna men problemet kvarstår.”
Även där större sannolikhet med hårdvarufel än bug? Kan man köra felsök på hårdvaran och förvänta sig att få någon upplysning, eller måste det dyka upp ett felmeddelande för att en sökning ska ge resultat?
Rikard skrev:
De drivrutiner Microsoft lägger ut på WU är grundligt testade och till skillnad från majoriteten(?) av drivrutinerna på marknaden signerade.
Kan man, innan man uppdaterar t ex drivrutiner, på ett eller annat sätt kontrollera så att man inte riskerar att få problem? Och är det de osignerade drivrutinerna som kan vara korrupta, medan signerade fungerar som de ska, förutsatt att det inte är några andra problem? (eller om det heter digitalt signerade, och inte digitalt signerade)
SirPeter skrev:
Den drivrutin jag uppdaterade var nog inte kritisk. Men med den uppdaterad blev det kritiskt. :)
Drivrutiner hamnar inte under kritiska delen. Du har tre delar på WU (critical, Windows och Drivers) och det är den övre som jag menar.
Dessutom vill jag påstå att ju mindre man kan om vad man behöver eller inte, samt parallellt med vad man har petat in i maskinen tidigare utan att veta hur det beter sig, så bör man istallera samtliga saker som fins på WU.
PeleMedlem sedan juli 2000444 inlägg
Eftersom hela frågeställningen verkar ha fallit bort
så måste jag fråga dig Elinnea:
Har du drivrutiner kvar för tangentbordet?
jag menar då på diskett alt skiva?
OT: Från WU har jag installerat precis allt som
dom rekommenderar mig att göra, och hitintills
har jag då aldrig sett el märkt av vare sig
buggar eller annat jävulskap.
Mvh/Pele