webForumDet fria alternativet

Aktive Desktop vardå ????

9 svar · 545 visningar · startad av alandia

alandiaMedlem sedan juni 2003305 inlägg

hej alla ...... är det jag eller datorn som fått fnatt. Jag vill inaktivera "Aktive Desktop" för att ett program "Iconoid" skall funka. . Men var hittar jag stället där man bockar av för aktiv desktop ??
kör Win XP pro
__
De e lite mycke nu.
_
_

dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Om det är på samma ställe som för övriga Windows-versioner så avaktiverar du Active Desktop i dialogrutan "Egenskaper för bildskärm" som du får upp genom att högerklicka på skrivbordet och välja egenskaper.

jaa ha och sen då = "Egenskaper för bildskärm: och .... ?
inte i min XP iaf nånting som ens liknar aktiv desktop..

hå hå ja-ja

DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg

Egenskaper för Bildskärm, fliken skrivbord, knappen anpassa skrivbordet, fliken webb...

Hoppas det hjälper. :)

ja "webb" fliken ,, så längt har även jag kommit, men sen finns det inga vettiga alternativ

Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg

Frågan är om det finns något som ens kallas Active Desktop i win XP. Du kan ta bort skrivbords objekt men inte stänga av "Active Desktop".

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Har också XP Pro och nu har det dykt upp en dialog om att active desktop är aktiverat och skuggtexten på ikonerna är borta så det ser ut som Windows 95 igen. Har inte aktiverat det själv och precis som alandia säger så verkar det inte finnas nåt ställe där man kan ha på och av det, inte under egenskaperna för bildskärmen iallafall. Så man får dras med det nu alltså ifall man inte känner för att installera om hela skiten, vilket knappast är troligt.

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Skärmegenskaper/skrivbord/anpassa skrivbord /webb

letade du ens?

kan stå annorlunda kör engelsk men borde stå så

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Jag är medveten om den fliken men det hjälpte inte. Allt var redan avbockat där. Jag bockade för och tryckte ok, gick sedan in igen och avbockade men det tog inte bort active desktop. Fick använda mig utav systemåterställningen för att återstålla till gårdagens konfiguration. Förlorade på så sätt en del inställningar som jag gjort i bl.a. brandväggen det senaste dygnet men det avhjälpte iallafall problemet.

Anledningen till att jag sade "....verkar det inte finnas nåt ställe där man kan ha på och av det" var att jag inte förstod vilken ruta som "ska" avaktivera Active Desktop. Men nu vet jag att det är där, kände dock till fliken sedan inann. Men det hjälpte inte att bocka av där, det var dessutom redan avbockat. Något måste ha ändrats i registret, någon som känner till nån exploit eller annat skit som gör detta?

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

AndreasC skrev:

Har också XP Pro och nu har det dykt upp en dialog om att active desktop är aktiverat och skuggtexten på ikonerna är borta så det ser ut som Windows 95 igen. Har inte aktiverat det själv och precis som alandia säger så verkar det inte finnas nåt ställe där man kan ha på och av det, inte under egenskaperna för bildskärmen iallafall. Så man får dras med det nu alltså ifall man inte känner för att installera om hela skiten, vilket knappast är troligt.

Hmm... men testa att under prestanda/visuella effekter (Win+Pause) slå på effekterna där, som t ex "visa skuggor för ikontext på skrivbordet"... funkar det?

248 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
123 ms — hämta forumlista (db)
122 ms — hämta statistik (db)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)