webForumDet fria alternativet

Installation av XP, Krash på Krash!

11 svar · 494 visningar · startad av Koplik

KoplikMedlem sedan juli 20011 129 inlägg

Tjena, har ett väldigt udda problem här med min installation av XP, jag ska inte börja specifiera problemen här för risk av att förvirra, så jag tar berättelsen från början.

Dag 1:
Köpte en 120Gb Maxtor (8 Cache) & En LiteOn CD-RW
Åkte hem och installerade XP med orginalskiva
- Hade Roligt -

Dag 2:
Internet Explorer börjar krasha, datorn startar om spontant
ibland startade datorn om när jag rörde på musen efter en skärmsläckare, ibland när jag skulle slänga in en film i mediaspelaren, ibland när jag inte satt vid datorn.

Dag 3:
Har inte orginalskivan av XP så jag letar upp min brända kopia (som jag brände i 52x men skivan rekommenderade 48x, men inga fel vid bränningen rapporterades)
Jag börjar installera om XP

Det första problemet som dyker upp är att inte alla filer kan läsas från skivan, så jag hoppar över någon fil här och där. Men efter kort stund så börjar kritiska problemen att uppstå.

Här är några av meddelanden som dyker upp, dom verkar slumpas också.
Huvudfel: PFN_LIST_CORRUPT (visas ibland)
Fel 1: ***STOP: 0x0000004E
Fel 2: ***STOP: 0x0000007E
Fel 3: ***STOP: 0x00000023
Fel 4: ***STOP: 0x00000024

När jag letade på nätet efter betydelsen med felen, så var det ofta Cache som ska stängas av i BIOS (stänger jag av CPU Cache 1, så tar installationen ungefär 34 timmar (1-2kb/s), och lär säkert inte fungera ändå)

Problemet jag tror att det kan vara eftersom RAM:en borde fungera fint (fungerade förra gången med orginalskivan)
är att skivan är väldigt tärd på något sätt, så programmet krashar och ger ett slumpat meddelande. Jag vet att jag har fel, men jag hoppas det är det för jag har ingen aning annars.
Jag provade också att byta till gamla hårddisken, men det var samma problem.

Om ni läst hela vägen hit :OO så lämna gärna ett förslag på hur jag skall gå tillväga för att kunna hitta en lösning på mitt problem.
Är det att uppgradera BIOS eller är det att börja plocka ur RAM?

Vore väldigt tacksam för svar! :bire :birp

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Reparera med originalskivan och kör samtliga patchar och sp från Windows Update.

Snabbt svar! :)
Tackar, tar hem skivan och provar ikväll.
Hoppas att det är lösningen.

Ställ även om så att datorn inte startar om. Då får du en blåskärm med STOP-meddelande som du kan posta här så går det lättare att hitta vad det är för fel som orsakar kraschen.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Eller så letar du rätt på minidmp-filerna och postar en sån här. ;)

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Är det att uppgradera BIOS eller är det att börja plocka ur RAM?

Om du överklockat processorn och minne börja med att återställa det.

Att återställa BIOS till standrard inställningarna kan vara en bra start om du varait inne och "optimerat".

En BIOS uppdatering är nästan aldrig fel.

Djäklar. provade skivan på en annan dator på jobbet, och då gick det utmärkt, inga problem alls, jag är förvirrad alltså, eftersom hemma så får jag fel på flera filer, men här gick det lysande.
Jag får väl prova att uppgradera BIOS, kolla bygelinställningarna på CPU:n. Standardinställningarna för BIOS aktiverade jag, men det hjälpte inte tyvärr.

Minidmp filer, får leta upp några sådana om dom hamnar på disken.

Jag hatar datorer måste jag få tillägga =) Ska alltid djävlas.

Tack för hjälpen, det är högt uppskattat.
Kommer ni på något mera så berätta gärna, eller om jag ska utveckla min fråga.

Om det kommer upp meddelande om att vissa filer inte kan läsas från cd-skivan så brukar det oftast bero på att minnena inte är kompatibla med resterande hårdvara.

ahh, jag får prova att byta lite minnen, jag har tre pinnar i burken, köpte 1 pinne nyligen, och jag får väl ta bort dom 2 gamla och testa. Sen så ska jag sno med en cd-läsare från jobbet eftersom den inte hade problem att läsa någonting från cd:n vilket min hade hemma. Jag hoppas på det bästa, och bara det löser sig så behöver det inte vara logiskt.

Om jag får igång den ikväll så återkommer jag och tackar, annars letar jag upp lite dumpar från felen som uppstår och testar era tips och råd.

Tack åter igen SirPeter, Rickard och Stoffe!

Ta bort den nya som du köpte och testa istället. Det är troligare att det är det minnet som inte funkar ihop med övrigt.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Koplik skrev:

Minidmp filer, får leta upp några sådana om dom hamnar på disken.

´
Det finns nog redan. Sök efter filer med filändelsen dmp. Om du hittar några så tar du den eller de senaste - mest aktuella. :)

Tackar

Tjena!

Det fungerar nu och jag är så lättad.
Jag kopplade ur de 2 äldre minnen eftersom det var 128-pinnar på 100Mhz på den ena och 133Mhz på den andra och då gick det lysande, ska plugga i den andra 128 på 100Mhz sen för jag antar att det var kombinationen som ställde till det även fast bios var inställt på 100 så borde den klocka ner till 100 på alla.

Då kommer några följdfrågor om ni är sugna: :p

1.
Kan detta problem också varit anledningen till att XP krashade för mig ganska ofta förut, registret blev det alltid fel med och ominstallation verkade vara det enda som hjälpte. Väldigt underligt efterom med 98:an funkade det fint, men det är väl ganska känt att XP är rätt petigt.

1A.
Om så är fallet, varför blir det på detta vis, det borde väl inte spela någon roll att minnena klarar lite snabbare hastigheter, BIOS är väl master och ställer ner hastigheten.

Äsch, hade några frågor till men dom verkar seglat långt bort i skallen.

Men jag måste bara säga tack så hemskt mycket för hjälpen grabbar, det är starkt uppskattat, jag känner mig så glad, så ikväll blir det fest, om ni av någon anledning sticker in till Uppsala idag så stanna en sväng på stan så bjuder jag på öl! :birp

Simma lungt!

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)