Hej!
Har satt upp en Win2000 Adv Serv (som bla skall användas som Fil-serv m.m.).
Har skapat en domän (PDC) samt grupper/users...
Hur ansluter man en client (till domänen) som har XP Home?
Går det att vid "Startup´en" direkt kunna logga in på domänen (win2k-serv) med client-datorn (XP Home)?
(Jaja... har aldrig kört en Win2k- Adv Serv förrut ... tänkte prova & labba lite, hoppas ni/du har överseende med detta :)
/Mvh. Markus
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Har du lagt på AD'n på servern till att börja med?
Att direkt logga in på servern från clienten vid uppstart är väl inte direkt smart om du vill ha säkerhet i systemet, plus att det kanske inte alltid är samma användare som skall logga in från de olika datorerna.
AD´n är på...
Syftet med serv (win2k) är att användarna skall kunna logga in från olika clienter på servern & där ha tillgång till sina "mappar" & ev. övriga rättigheter, för att därefter "logga ut".
Just nu så loggar användarna in på resp dator & sparar material direkt på denna (vilket inte är tanken), de skall endast ha möjlighet att "logga in"/lagra material på fil-serv, Var jag tillräckligt otydlig...;)
Mini-nätverket består av:
- En Win2k Adv Serv (Fil-serv)
- 4 st Client-datorer (Win XP Home)
/Mvh.
Markus
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Det låter snarare som att det skulle räcka med en vanlig dator med vilket pro-os som helst. Att köra win2000as med fyra klienter är liiiite overkill. ;) Det innebär att du har en kostnad på i runda tal 10 tusen per klient till ingen nytta.
Kör med en vanlig dator som ni lagrar filerna på istället.
Jo...eeuuuhm...;)
Sista två frågorna (jag lovar)...
Kan man använda XP Home som en client till en Win2k Adv Serv?
Hur loggar man in/anger man domänen till serv?
(Måste bara ge dig Creds för snabba svar.... ooootroligt bra..;) )
/Markus
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Man bör kunna använda Home som klient, har själv inte Home på någon dator så jag kan inte testa. ;)
Om du går in i Systemegenskaperna så har du en flik som heter Computer Name där du hittar en knapp som det står Change på. Testa den vägen.
Heh... har en gammal Laptop (Toshiba Satellite 210cs) med Win 95... Där kan man välja att ansluta till en NT-domän... & det fungerar...
Har inte lyckats hitta ngn sån funktion för Win XP Home...
/Mvh.
Markus
Hur ansluter man en client (till domänen) som har XP Home?
XP-Home kan inte anslutas till en domän, sök i forumet eller på microsoft site så står det mer.
http://www.webforum.nu/search.php?s=&action=showresults&searchid=283820&sortby=lastpost&sortorder=descending
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg Det är som stoffe skriver, tyvärr en av dom saker som jag tycker att PytteMjuk kan få göra om och göra rätt, du måste ha Pro för det eller (ve och fasa) använda Windows 95/98, andra NT versioner går också bra naturligtvis :)