webForumDet fria alternativet

XP Home kan ju itne tänka!

Windows

3 svar · 353 visningar · startad av LeonL

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg
Frågan#1

Jag använder just nu Windows XP Home Edition och har bara en användare (förutom administratörkontot).
När man startar upp datorn, så kommer man till välkomstskärmen, men där står det bara "Välkommen! Välj användare" (lr ngt liknande).

Det finns då bara ett alternativ - "Leon"

Varför ska jag ta mig tid att klicka på kontot "Leon" när det ändå bara finns ett val?

Jag har försökt att stänga av välkomstskärmen men då kommer det upp en Logga-in-ruta istället för välkomstskärmen...

Och jag har ju ignet lösenord på min dator heller...

Hur ska jag göra? :q

Medlem sedan juni 20036 inlägg

Re: XP Home kan ju itne tänka!

LeonL skrev:

Jag använder just nu Windows XP Home Edition och har bara en användare (förutom administratörkontot).
När man startar upp datorn, så kommer man till välkomstskärmen, men där står det bara "Välkommen! Välj användare" (lr ngt liknande).

Det finns då bara ett alternativ - "Leon"

Varför ska jag ta mig tid att klicka på kontot "Leon" när det ändå bara finns ett val?

Jag har försökt att stänga av välkomstskärmen men då kommer det upp en Logga-in-ruta istället för välkomstskärmen...

Och jag har ju ignet lösenord på min dator heller...

Hur ska jag göra? :q

Leon är ditt administratörkonto isåfall, alltså det kontot som innar "Dator Administratör" rättigheterna. Och om du inte har ett lösenord så får du klicka på namnet så kommer du in på datorn automatiskt, om den vägrar det så har du satt ett lösenord trots allt.

Sedan om du stänger av välkomstskärmen så kommer du till loginrutan som te.x Windows 2000 har. Där får du då manuellt ange ditt lösenord och användarnamn, detta alternativ är även ett säkrare alternativ om du har andra som inte ska komma åt datorn lika lätt som du.

Alltså ser jag inget fel.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Problemet är att jag nite vill att det ska komma fram en välkomstskärm överhuvudtaget ;)
Jag vill att den loggar in på mitt konto automatiskt

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Det går att ställa in med TweakUI som finns i Powertoys for Windows XP.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)