webForumDet fria alternativet

XP - Nytt grafikkort, win vägrar

3 svar · 257 visningar · startad av dekt

dektMedlem sedan jan. 2001101 inlägg

Har installerat XP Pro på en ny burk och kört alla Windows Update-uppdateringar.

Sen satte jag i ett geforce4-kort (Asus), men då vägrar Windows starta! Det står "Windows kunde inte startas. Det kanske beror på en ändring i program- eller maskinvara."

Hur gör jag nu?

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

ta bort asus kortet

sen ska du alltid avinstallera grafikkortet innan du byter de
samt de kan ligga kvar massa skräp som du inte blir av med såvidare du inte ominstallerar

min rekomendation om de inte funkar med o byta tillbaka kortet mot de gamla är en reparations installation..

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

huuuum.. vad kan du ha för moderkort? ett abit kanske? ;)
dom två märkerna är kända för att ha krånglat med varandra innan..
i vilket fall som helst, en ren installation är nog att föredra, tyvärr.. Inte ofta jag säger det, men vid sådana här problem är det inte mycket att hoppas att få rent gammalt skräp...

s_TobbeMedlem sedan juni 20036 inlägg

Re: XP - Nytt grafikkort, win vägrar

dekt skrev:

Har installerat XP Pro på en ny burk och kört alla Windows Update-uppdateringar.

Sen satte jag i ett geforce4-kort (Asus), men då vägrar Windows starta! Det står "Windows kunde inte startas. Det kanske beror på en ändring i program- eller maskinvara."

Hur gör jag nu?

Sätt in ditt gamla kort igen och avinstallera det innan du pillar inte ditt nya grafikkort från Asus. Om inte detta hjälper så kan du testa installera om din dator igen, se till att ha en bootbar cdskiva som installationsdisk bara.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)