webForumDet fria alternativet

Windows 95 -- nätverk...

4 svar · 201 visningar · startad av Eclipse

EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg

Jag har fått den stora fömånen(??) att ominstallera Windows 95 på en bärbar före detta dyr dator.

Men det där med nätverk verkar itne riktigt vara operativsystemets starka sida. Jag har ominstallerat Windows 2 gånger och vid båda tillfällena saknas det filer!!

Det finns ett 10/100 Netgear PCMCIA kort men det bara inte vill fungera...

Finns det någon Kung här som greppar det där med Windows 95.... Det är liksom före min tid.

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Är det drivare för win95 du använder då?
Har för mig att man fick bråka en del med vissa udda-kort när det gäller win95 för att få det att funka, exempelvis ett par extra omstarter och sånt.

Alltså... Jag installerade med "skivan som kom med datorn", och vad det är på den vet jag inte riktigt.

Däremot är kortet köpt i efterhand. Det har fungerat tidigare. Jag bad ägaren till datorn "att rensa lite" och efter det startade inte datorn...

Ja... och nu går aset inte att få igång! Eller för att vara mer exakt, datorn i sig fungerar men inte det där med nätverk.

Som den gamla Mac-räv som jag är har jag alltid tyckt att det där med nätverk i Windows mest är ett stort svart hål, alltså över min intellegens...

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Du behöver med all säkerhet fixa drivrutiner till det nätverkskortet. Kolla på tillverkarens hemsida så hittar du säkert det som passar till win95.
Plocka ner och installera så borde det funka såvida inte ägaren rensade bort saker som skall finnas kvar. ;)

Jag vet, jag vet!

Det är det jag har gjort vid två tillfällen! Tyvärr tillhandahåller inte Netgear drivrutinger till kortet, FA410, utan bara FA411 som är ett snarlikt kort, men dock inte samma!

Mission impossible... Man tycker ju att original disketten borde fungera... men det är då det helt plötsligt saknas en massa filer i Windows som har med nätverket att göra!

Döskummt...!! Samt något irriterande...

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.91fd2ad2
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)