webForumDet fria alternativet

Filer krashar när de öppnas via nätverket

Windows

11 svar · 262 visningar · startad av KalsongCesar

Medlem sedan mars 2001339 inlägg
Frågan#1

har en NT server som filserver.
När en användare begär en fil så kan de krasha och inte återskapas. Det händer inte varje ggn och har enbart hänt på excel filer.

Jag har letat virus på alla burkarna i nätverket utan att hitta ngt.

Jag har testat att spara undan filena på en ny hårddisk i servern för jag trodde det kunde vara problem med hårddisken men samma fel hände trots att de låg på nya disken.

Fråga om ni behöver mer fakta om servern. Den är så uppaterad som den kan vara från MS webupdate.

Är det ngn som känner igen problemet?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Har du senaste servicepack på office?

japp det har jag.
kör win 2k med office 2k på klienterna

Vi hade liknande problem men det släppte efter installation av sp2 till office har jag för mig iaf.

Ok. Men det verkar de inte göra här.

Har du testat att installera om office på en maskin?
Gäller det enbart filer som är skapade i nätet eller sker det på helt nya filer som inte är skapade i nätet med?

lokalt går det utmärkt med filerna .. det är när de hamnar på servern och öppnas via nätverket som det kan gå fel.

Har inte ominstallerat ngt office.

Får du nåt i serverloggen som kan härleda till tidpunkten för kraschen?
Har du kollat om filen som får klienten att krascha är öppen utan att ha stängt sig ordentligt?

inget i serverloggen som jag kan härleda.. men det är som du säger kanske så att den inte stänger sig ordentligt. Har hittat en fil i samma katalog som ser ut som ngn temporär fil som inte legat där tidigare,. vad tyder det på?

Titta istället under shared folders/open files i computer magement på servern så ser du mer exakt om det är något öppet.

Ska försöka trigga felet igen. Har startat om burken sen felet och det finns inget kvar där.. men kan vara ngt sånt kanske. Vad kan det vara för fel då om den inte lyckas stänga filen ordentligt?

Nu blev det fel. Filen ligger öppen sen. Excel kraschar vid öppnandet så det är ju rimligt att den inte hinner stänga den sen då.

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)