webForumDet fria alternativet

Kan inte starta datorn, inte ens komma in i BIOS

Windowsur Windows

7 svar · 727 visningar · startad av zlasher

zlasherMedlem sedan okt. 2001157 inlägg

Hejsan!

Jag såg att det fanns ett likn. inlägg om att någons dator bara kom till skärmen där man får välja på felsäkert läge, senast läge som fungerade, normalt etc. men det hade inte alla bitar jag har så jag skriver ett nytt... :)

Det rör sig om en bärbar dator - vilket inte har nån betydelse men - , compaq presario (vet att de brukar krångla) med windows xp.

jag kommer till denna skärm och vad man än trycker på låser sig datorn... Den verkar jobba men ingenting händer.

Jag kommer inte ens in i BIOS!
Jag har testat att starta upp med en windows 98 startupdiskett och då kommer jag iaf in så jag kan köra fdisk.
När fdisk körs ser den att det finns en hårddisk men jag kan inte komma åt den överhuvudtaget. Den är partitionerad men jag hittar varken c eller d.

Jag tänkte dock på om det kan bero på att win98 disketten är till för fat - fat32 diskar... Kan det vara därför den inte hittar c eller d när man använder den? För den säger innan den startar att hårddisken ej är fat - fat32...

Men det har inte fungerat även med en windows XP startupdiskett...

Jag kan inte köra någon recovery cd heller som följde med för jag tror bara de fungerar i windows, jag testade och inget hände..

Jag börjar bli desperat! Har ni någon aning om vad som kan vara fel? Är hårddisken trasig? Snälla hjälp!! :(

Tack på förhand! :)
MVH
Samuel

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Boota från cd-skivan som följde med och reparera installationen och se om det hjälper. Det där med disketter kan du sluta greja med då det är ett förlegat kapitel som hörde till gamla 9x-versioner av windows. ;)

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Om du kommer in på en diskett eller dylikt så borde du komma in i bios :S.

Det tycker jag med! Men jag kommer inte in i BIOS!
Eller kan man komma in på något annat sätt än "Del" när den startar upp?

SirPeter...jag kan tyvärr inte boota från cdn eftersom jag inte kommer in i BIOS :(

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Har för mig att det är F1 eller nåt sånt man trycker.

På min mammas Compaq-laptop (en Armada) ligger dessutom BIOS-inställningsprogrammet på en liten partition på hårddisken, så har du partionerat om hårddisken är det kanske anledningen till att du inte kommer in i BIOS. På Compaqs site finns det dock nåt program som du kan lägga på en startdiskett som du sedan kan köra BIOS-inställningsprogrammet i från.

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Det är F10 för att komma in i BIOS på en Compaq.

Okej, tack så mkt...
Den bootade dock från cdn ändå...
Men när recovery-cdn som följde med startade stod det:
"Compaq ÅterställningsCD - Fel, Kontakta Compaq teknisk support"

Det följde också med 3 återställningsskivor av hårddisken som jag börjar fundera på om de kan vara sista utvägen...

Det hände dock något annorlunda när jag skulle starta upp i felsäkert läge nu.
Det kom fram en rad text där det stod nåt sånt här:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\windows\system32\ntoskrnl.exe

sen blir det svart efter ett tag..

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

boota upp med orginal winxp skiva
kör reparations installation
gå ut i consoll läge
logga in
skriv fixboot

kan hjälpa

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)