webForumDet fria alternativet

Installerat Win XP

16 svar · 386 visningar · startad av pRob3

pRob3Medlem sedan maj 2003159 inlägg

Det är så att jag fick tag i en liten nätverks dator, den hade windows NT installerat på den. Nu till problemet det är så att jag vill installera Windows XP på den, installationen funkar fint men när datorn gör sin sista reboot så hänger den sig....
Skärmen blir helt svart med ett blinkande vitt streck.
Den funkar alldelles utmärkt med windows 2000 server men med inget annat. Någon som vet vad det kan bero på?

AntesonMedlem sedan juni 200394 inlägg

Jag är inte helt säker men det kan bero på att hdd är en speciell för Windows nt, dvs NTFS, då måste du först konventera den till FAT32. Som sagt, jag har egentligen ingen aning men det är en ren gissning

Det går att köra Windows XP på NTFS oxå

men Windows 95/98 funkar inte va?

PeeerMedlem sedan mars 20025 362 inlägg

Anteson skrev:

men Windows 95/98 funkar inte va?

Nopp, men det gällde ju inte frågan heller ;)

PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg

XP är NT 5.1 och använder NTFS (även om den del envisas med FAT).

Gjorde du en uppgradering från NT 4 (jag antar att det är den versionen som avses)? Isf bör du nog göra en ren installation istället. Dvs boota från skivan och gör rent hus innan du installerar XP.

Peeer, nä jag vet men.... bara kollade...

JymdisMedlem sedan mars 20015 637 inlägg

Förövrigt använder väl XP en ny version av NTFS? eller det var bara som jag drömde? :)

Det gjorde jag.

QuidMedlem sedan juni 20004 270 inlägg

Jymdis skrev:

Förövrigt använder väl XP en ny version av NTFS? eller det var bara som jag drömde? :)

Korrekt, den är faktiskt uppgraderad lite, men det finns inget som säger att man inte ska kunna uppgradera ifrån NT4 till XP.

Det jag skulle gjort i ditt fall är att försöka mig på en reparationsinstallation.

Boota på CDn.
På den första frågan om om du vill reparera, svara nej, du vill installera. Då kommer den att tala om att den har hittat en installation och frågar ännu en gång om du vill reparera, då svarar du ja och då köra intallationen en gång till vilket borde lösa ditt problem.

men det finns inget som säger att man inte ska kunna uppgradera ifrån NT4 till XP.

Nej det finns inget som säger att man inte ska kunna det, men samtidigt uppstår liknande problem ibland och den allmänna rekomendationen är då clean-install.

jag får upp det när jag startar datorn jag får välja om jag vill starta upp Windows XP installationen eller köra Windows Server (det jag kör nu).

QuidMedlem sedan juni 20004 270 inlägg

PeW skrev:

men det finns inget som säger att man inte ska kunna uppgradera ifrån NT4 till XP.

Nej det finns inget som säger att man inte ska kunna det, men samtidigt uppstår liknande problem ibland och den allmänna rekomendationen är då clean-install.

Japp, jag håller mig ifrån uppgraderingar så långt det bara går, man har nog med beskymmer med en scratchinstallation :)

jag har ju gjort en så kallad "scratchinstallation"...

Ok.
Tolkade ditt "Det gjorde jag." som motsatsen. Sorry ;)

aleborgMedlem sedan jan. 20012 962 inlägg

Kolla minnena i datorn, har råkat ut för det några gånger, Windows 2000 går att installera men inte XP, har alltid varit ett minne som det är fel på då!

nope dom funkar fint

Genererad på 386 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb