webForumDet fria alternativet

Datorn hänger sig nästan

Windows

32 svar · 797 visningar · startad av Web-Tor

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg
Frågan#1

Jag har fått kraftiga problem med min dator (win 2000).
De senaste dagarna har det hänt flera gånger att datorn "nästan" har hängt sig. Allting går extremt långsamt och det tar typ fem minuter att få fram "Avsluta Windows"-rutan så man kan starta om datorn.

Jag har precis fått bredband så jag har installerat en hel del nya program (Norton Internet Security m.m.) och gjort en massa windowsuppdateringar. Jag misstänker att det kan vara orsaken till problemet.

Jag bifogar dagens program- och säkerhetslogg.

Ruskigt tacksam för all hjälp jag kan få.

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Raden "2003-06-14 11:39:21 Userenv Fel Ingen 1000 NT INSTANS\SYSTEM PBN_COMPUTER Det går inte att ta bort din registerfil från minnet. Om du har en central profil kommer inställningarna inte att replikeras. Kontakta administratören. " kan tyda på samma problem som jag hade läs och begrunda:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=66176

Jag har gjort det som Reefer föreslog så får vi se om det gör någon skillnad.

Nu dök datorn igen. :(

När jag kollar i loggen så finns det inget som skiljer dagens "fel" från de jag hade på datorn från förra vecka - och då funkade allt perfekt?

Finns det någon annan stans man kan leta efterledtrådar?

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

1. Smäll upp Task managern och låt den ligga och "flyta" medan du arbetar, håll ett öga på perfomance-fliken och försök se om det är nån resurs (handtag, trådar, minne ..) som tuggar upp (eller ner) hela tiden. Kolla också ibland på process-fliken och försök se om det är nån process som drar onormalt mycket CPU (eller minne).

2. Låt bli att starta de applikationer/services som du installerat senaste veckan (anti-virus och brandväggar tex) för att se om du med uteslutningsmetoden kan avgöra vilken (om någon) som äter resurser.

Jag har lyckas få igång aktivitetshanteraren när datorn nästan hängt sig och det ser helt normalt ut.
CPU-användningen ligger på 1-3% och inget program tar onormalt mycket minne.

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Web-Tor skrev:

Jag har gjort det som Reefer föreslog så får vi se om det gör någon skillnad.

Min "fix" gäller bara problemet med att Windows misslyckas med att ladda ur din användarprofil vid utloggning eller omstart, som default gör han det 60ggr (1min). Jag tror inte att det är problemet här :)

Norton...tja, jag är beredd att tro precis allt ondskefullt om Nortons programvaror, jag har bara dåliga erfarenheter av deras programvaror på Windows.

CPU-användningen ligger på 1-3% och inget program tar onormalt mycket minne.

Ja, problemet är att det inte behöver vara just minne eller CPU. Om man har Task managern uppe under en längre tid så ska alla värdena på performance-fliken ligga ganska stabilt och bara öka/minska i samband med att man startar/avslutar applikationer.

Och nästa sak, som sagt, prova att stänga av alla applikationer som du installerat på sistone. Men stäng då inte bara de "synliga" delarna, stäng även de delar som kör som services via kontrollpanelen->Services. Annars har jag väl inte fler konkreta tips, tyvärr.

Norton...tja, jag är beredd att tro precis allt ondskefullt om Nortons programvaror, jag har bara dåliga erfarenheter av deras programvaror på Windows.

Jo, det kan jag hålla med om men någon slags brandvägg/virusprog. måste man ju ha. :l

Och nästa sak, som sagt, prova att stänga av alla applikationer som du installerat på sistone.

Problemet är att jag inte har någon större lust att stänga av brandväggen eller virusprogrammet. Det blir lite farligt att va ute på nätet då.
Sedan har jag som sagt gjort många windowsuppdateringar nyligen och dom går ju inte att stänga av.

Problemet är att jag inte har någon större lust att stänga av brandväggen eller virusprogrammet. Det blir lite farligt att va ute på nätet då.

Jo, men av AV-program/brandväggar som sänker burken har man ju ingen större glädje av. Det finns många alternativ om problemet skulle ligga där. Dessutom: Är det helt säkert att du måste göra experimentet med TP-kabeln i? Har du undersökt om ditt problem bara uppstår när du har nätverkstraffik?

Sedan har jag som sagt gjort många windowsuppdateringar nyligen och dom går ju inte att stänga av.

Jag själv (och många andra) ligger på senaste patch-nivån vad gäller 2000 så det är väl tveksamt om det är det som är problemet.

Har du undersökt om ditt problem bara uppstår när du har nätverkstraffik?

Eftersom det kan ta en hel dag innan felet uppstår så har jag inte testat det. Jag misstänker att jag måste använda datorn för att felet ska uppstå och om jag inte har nätverkstrafik så har jag inte så mycket att jobba med... :l

Jag själv (och många andra) ligger på senaste patch-nivån vad gäller 2000 så det är väl tveksamt om det är det som är problemet.

Du har nog rätt. Det tyder på att det är Norton som strular med samtidigt är det ganska många som har Norton och alla har nog inte samma problem som jag har. ;)

alla har nog inte samma problem som jag har.

Förvisso inte. Men, kruxet med just AV-program och brandväggar är att de delvis kör på ganska "djup" nivå (drivernivå) och där kan (i princip) vad som helst hända beroende på olyckliga kombinationer av OS, hårdvara, övriga drivers osv .. Och dessutom så är ju Norton (som Reefer påpekar) iaf inte helt okänt för att ibland orsaka problem.

Det bästa, tycker jag iaf, är att köra brandväggen på en separat maskin och ha ett AV-program som är inställt på att bara scanna när man själv vill.

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Har du en Packard Bell dator?

Ja! (Tyvärr :r)

Web-Tor skrev:

Ja! (Tyvärr :r)

hade ett liknande problem för några månader sedan med vår (packard bell) dator som står i vardagsrummet, (Jag har en egen ;)) Den var jätteseg och när man startade den så ville den inte ladda fram skrivbordet, var tvungen att formatera om den.

Tror att jag försöker undvika det. ;)
Datorn funkar ju perfekt ända tills felet inträffar.

Hade du Norton?

Web-Tor skrev:

Tror att jag försöker undvika det. ;)
Datorn funkar ju perfekt ända tills felet inträffar.

Hade du Norton?

ja, vår dator fungerade normalt tills den efter en omstart böejade jävlas, jag hade norgon. var tvungen att avliva hårddisken med en format c: :e

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Förvisso inte. Men, kruxet med just AV-program och brandväggar är att de delvis kör på ganska "djup" nivå (drivernivå) och där kan (i princip) vad som helst hända beroende på olyckliga kombinationer av OS, hårdvara, övriga drivers osv ..

De "olyckliga" kombinationerna bör inte uppstå om man enbart har certifierade drivrutiner som är utvecklade med den omsorg som krävs för att få certifiera sina drivers. Isf är det en bug som endera MS eller Norton (alt. bägge) bör vara väldigt intresserade av att ta del av och det kanske t.o.m redan finns nån fix för detta.
Mao tycker ivf jag att det i det här fallet är dumt att smutskasta "Norton" som generell produkt. Är det en bug ligger den troligen inte hos densamma, även om det nu eventuellt är Norton startar upp felet. Som redan sagts, många har Norton utan dessa problem.

web-tor:
Hur stor är din växlingsfil och hur mycket utrymme har du kvar på c när det laggar?

Min växlingsfil är 192MB och jag har c:a 9 GB kvar på C.

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Sålänge du inte vill testa vad niko föreslog så blir det svårt att veta vad som orsakar ditt problem.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)