webForumDet fria alternativet

Små wav-filer?

Windows

6 svar · 383 visningar · startad av Mr. N.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg
Frågan#1

Ibland stöter jag på wav-filer som inte är särskilt mycket större än en mp3-fil men ljudspåret är ändå en normallång låt, hittills har det hänt när jag har extraherat musiken från olika spel, Red Alert 2 och No One Lives Forever 2. Det är alltså precis som om någon har ändrat filändelsen från mp3 till wav, fast ändå inte. Den har ingen ID3-tag, men det står att det är den är komprimerad med MPEG Layer-3. Detta får mig osökt att tänka på alla dessa avi-filer som kan vara DivX, XviD, SVCD men ändå heter alla avi, dock stöter man ibland på MPEG-filer istället. Kan någon förklara hur det ligger till med dessa små wav-filer?

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Det här känner jag till! Jag vill bestämt minnas att jag lyckats komprimera en låt på detta sätt. Det va länge sen och hur jag gjorde minns jag inte. Det blev precis som en mp3 så en rå wav-fil kan det knappast varit.

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Wav är en ljudfil för windows. Den utvecklades av Microsoft ursprungligen för win-95. En wav-fil kan vara komprimerad genom flera olika tekniker varav "mp3" är en.
Den "vanliga" wav-filen är i formatet PCM, den okomprimerade varianten.

http://ccrma-www.stanford.edu/courses/422/projects/WaveFormat/

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Likaså kan en wavfil innehålla olika mycket information - en massa olika Hz-tal (44100Hz, 22050Hz osv), åtta eller sexton bitar, mono eller stereo...
Bara att byta från stereo till mono halverar i princip filstorleken.

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Flyttas från Musik & Media..

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

fiddler skrev:

Wav är en ljudfil för windows. Den utvecklades av Microsoft ursprungligen för win-95. En wav-fil kan vara komprimerad genom flera olika tekniker varav "mp3" är en.
Den "vanliga" wav-filen är i formatet PCM, den okomprimerade varianten.

http://ccrma-www.stanford.edu/courses/422/projects/WaveFormat/

Aha, så att en mp3-kodad wav-fil både kan ha wav och mp3 som filändelse är samma sak som att en DivX-kodad avi-fil kan ha både avi och divx som filändelse? Då kan man ju fråga sig varför det i å ena sidan blivit mer populärt med att använda filändelsen efter kompressionen när det handlar om ljud och å andra sidan blivit mer populärt med den gamla benämningen på en komprimerad videofil (för inte ser man .divx särskilt ofta?) Det är ju i och för sig bättre att markera vilken kompressionsmedtod som använts genom att lägga det i filändelsen eftersom man aldrig behöver oroa sig över vilken codec som behövs för ljudfilerna.

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Mr. N. skrev:

Aha, så att en mp3-kodad wav-fil både kan ha wav och mp3 som filändelse är samma sak som att en DivX-kodad avi-fil kan ha både avi och divx som filändelse? Då kan man ju fråga sig varför det i å ena sidan blivit mer populärt med att använda filändelsen efter kompressionen när det handlar om ljud och å andra sidan blivit mer populärt med den gamla benämningen på en komprimerad videofil (för inte ser man .divx särskilt ofta?) Det är ju i och för sig bättre att markera vilken kompressionsmedtod som använts genom att lägga det i filändelsen eftersom man aldrig behöver oroa sig över vilken codec som behövs för ljudfilerna.

Skillnaden mellan en wav- och en mp3-fil är att wav-filen har en speciell "header", alltså information om filen såsom storlek, format, frekvens, antal kanaler etc. Den normala mp3-headern finns dock kvar, så själva dataströmmen är identisk.
Jag vet inte om det finns någon liknande skillnad mellan avi och divx.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)