Inom loppet av ett dygn har 2 av mina döttrar
ringt och talat om följande fel:
Dotter 1: Skrivbordsikonerna saknas och det hjälper
inte att starta om? Windows 98
Dotter 2: Aktivitetsfältet saknas och kommer inte tillbaks vid
tvingad omstart? Windows ME
Skall kanske tilläga att dom bor 70 mil ifrån varandra.
Mig veterligt har dom inte mailat eller så(med varandra).
Inte vet jag vad jag ska svara heller när dom frågar?
En ominstallation kanske?
Tack för svaren, jag gav rådet att ominstallera
hela "joxet" men det tog en väldans tid så
jag, efter mycket om o men, idag köpte mig
en XP-skiva o skickade till henne, så nu lär väl
telefon snart ringa från den andra att hon
också vill ha....... :h
Det jag tyckte var misstänksamt var att det hände
dom nästan samtidigt o båda brukar vara inne på Kazaa
vilket gjorde att jag rent instinktivt tänkte att dom
egentligen behövde nya hårddiskar.
Kazaa är som sagt inte den allra renaste platsen
för internetfolk......
Nummer 1:
Ominstallation ska man göra som sista utväg, inte första. Tycker folk kan vara väldigt snabba och ge det rådet ibland, och tycker det är väldigt fel.
Nummer 2:
kazaa är no-no. det är det mest osäkra buggiga mög som finns till dags datum, släng ut det och ta aldrig in det igen. ska man ladda ner filer är det direct connect som gäller, lite högre tröskel att lära sig men definitivt säkrare.
Jovisst kunde jag ha gett andra lösningar men nu
blev det som det blev.
Alla blir glada och nöjda.
Och som sagt så är det inte jag som ligger inne på Kazaa
och mina döttrar bestämmer väl själva var dom vill vara
oavsett vilka råd jag skulle ge dom?
Dock har jag sen lång tid tillbaka avrått både dom och
andra att agera därinne.
Ominstallation ska man göra som sista utväg, inte första.
En sanning med modifikation iofs. Har man ett system där det är viktigt att en maskin kommer igång snabbt så är en ominstallation att föredra framför ett par timmars felsökning efter ett fel som kanske är tillfälligt. Kommer däremot felet tillbaka så håller jag med dig, då behöver man hitta vad det beror på och eliminera det för gott.
Pele:
du kan ju övertala dom att kazaa är det största virus som drabbat mänskligheten och man kan mycket väl dö genom att använda d? ;) skämt åsido, vad jag menar e att du kan ju försöka övertala dom att inte använda d för d kan mycket möjligt vara anledningen till deras problem nu, och det borde mycket väl kunna motiviera dom till att inte använda det :)
SirPeter:
det kan vara sant om du jobbar på ett företag med tillgång till nåt bra dumpningssystem och lite så. Men är du hemmaanvändare, som kanske inte är så avancerad, så är det oftast bäst att iaf försöka felsöka innan man drar om en lång process med backup på viktig information, dra om operativet, anpassa det till ens egna behov osv. Och om felet är ett sånt som kommer tillbaka eller inte, vet man ju faktiskt inte förrän man installerat om operativet, och då har man i princip gjort x antal timmars arbete i onödan.
förövrigt, är man ett företag som måste ha en maskin i gång vid ett tillfälle, har man oftast (förhoppningsvis) resurersna/avtalen att hela sonika sätta en ny maskin på jobbet.
Har man ett system där det är viktigt att en maskin kommer igång snabbt så är en ominstallation att föredra framför ett par timmars felsökning efter ett fel som kanske är tillfälligt.
Har man ett sånt system så har man den möjligheten helt enkelt. ;)
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849