webForumDet fria alternativet

Problem med nätverket

8 svar · 488 visningar · startad av Poison

PoisonMedlem sedan sep. 200247 inlägg

Jag sitter på ett hemmanätverk på två datorer och har precis installerat Windows 2000 på den ena. Nätverket sitter ihop med en Router (DI-604) men på datorn med Win2k hittar jag inte den andra datorn i nätverket (hittar inte ens om jag söker efter den). Men på denna dator som jag har XP på hittar jag den andra datorn men jag kommer inte åt den. Den säger någon om användarnamn och lösenord.
Men det ska den inte göra eftersom filerna jag delat ut på Win2k-datorn är inställda så att alla kan komma åt dem. Det konstiga ändå är att båda datoerna kan använda sig av internet genom routern men inte ansluta sig till varandra.
Är det någon som har en idé om vart problemet ligger?

ankathMedlem sedan jan. 2003270 inlägg

Första datorn = Win2k
Andra datorn = XP

Har du något konto på den första datorn som den andra datorn kan använda sig av? T.ex. säkerhetsrisken Gäst-kontot, eller ett konto med samma inloggningsnamn och lösenord som på den andra datorn.

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

"fil och skrivardelning"

ankath: Jag förstår inte riktigt hur du menar..

stoffe-2k: Vilket innebär att jag ska göra??..

Du har ett inloggningskonto (inloggningsnamn och lösenord) på datorn med XP. Oavsett om du har ett lösenord till det kontot så har du ett annars kan du inte komma in i Windows.
Om du inte har exakt samma inloggningsnamn och lösenord på din dator med win2k så kommer den att fråga efter inloggningsnamn och lösenord varje gång du försöker komma åt den datorn.

"fil och skrivardelning" är en funktion för att dela ut mappar/filer och skrivare i nätverket. Det betyder att du måste aktivera denna funktionen på XP-datorn för att kunna dela ut mappar så att andra datorer kan hitta dem i nätverket.

(jag skrev lite konstigt i mitt förra inlägg, skulle vara:
"Första datorn: XP
Andra datorn: Win2k")

Ok, jag fick det att funka nu. I alla fall så skrev jag in användarnamnet och lösen som jag har på denna dator och wips jag var inne. Det verkar i alla fall som att jag endast behövde skriva in detta en gång.
Tack så hemskt mycket för hjälpen..

En sista fråga bara. Det här med att dela ut skrivare och filer. Vart kan man ställa in det i XP och Win2k?

I egenskaperna för nätverksanslutningen kan du installera den tjänsten.

plelkesMedlem sedan mars 2002823 inlägg

ankath skrev:

Du har ett inloggningskonto (inloggningsnamn och lösenord) på datorn med XP. Oavsett om du har ett lösenord till det kontot så har du ett annars kan du inte komma in i Windows.
Om du inte har exakt samma inloggningsnamn och lösenord på din dator med win2k så kommer den att fråga efter inloggningsnamn och lösenord varje gång du försöker komma åt den datorn

Jag har samma problem sedan min fru har fått win2k pro installarat på sin dator som hon har via jobbat. Fast vi har win 98SE på våra övriga "burkar". Däremot kan man komma åt våra delade filer från hennes dator....

1. var kan man se vilken inloggningsnamn och lösenord som win98SE-datorerna har?
  2. var kan man se vilken inloggningsnamn och lösenord som win XP home har?
  3. var på win 2k som jag fixar inloggningsnamn och lösenord?
  4. Måste jag på win 2K ha ett "konto" för varje win98SE dator?
latechMedlem sedan nov. 20032 inlägg

fildelning efter virus

Hej Jag har 3 datorer nr 9 (98) nr 10 (me) och nr 11 (xp) och en belkin router. Har haft virus och hijacker problem på nr 10 och virus på nr 9
efter ominstallation av me och ie på nr 10 och städning på nr 9
kommer alla ut på internet ok
9 0ch 10 kan läsa filer på 11 men inte på varandra och 11 kan se de andra datorerna i nätverksöversikten men inte komma ät de delade filerna
Ar använt en och samma setup diskett fron 11 på de andra. nätverket fungerade perfekt från början
kan någon ge mig ett tips

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)