bymarieMedlem sedan aug. 20022 252 inlägg
Nu är jag sur..
När jag köpte min dator så medföljde XP Home. Vilket jag inte gillade då jag behöver XP Pro. Idag köpte jag och installerade Pro versionen men det blev katastrof.
Ingenting funkade, det var error överallt. Så jag fick köra systemåterställning och radera allt på datorn. Jätteskoj.
Funkar inte XP Pro på alla datorer eller vad?
Kan man enbart installera IIS från XP Pro skivan och köra servern i Home?
SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg
Jodå Pro funkar om Home funkar i datorn.
Man kan lägga in IIS men inte från pro-skivan och det blir heller inte bra om man gör det.
Det var inte så att du installerade över pro på din home-version va? Isf funkar det inte speciellt bra. Gör en korrekt ren installation av pro-versionen om det inte var det du gjorde.
Hur lägger man in IIS om man inte lägger in den från Pro skivan?
Från en skiva med t ex win2000 men det är lite pill att få till det och du får ingen som helst säkerhet i systemet.
Gör en sökning i IIS-forumet om du tänker ge dig på det men det är inget som rekommenderas någon dag i veckan.
Okej.. så det är egentligen bäst om jag försöker installera Xp Pro igen?
Japp!
Hur gjorde du när du testade det sist?
Jag uppdaterade det bara från Home till Pro, vilket tydligen inte var så bra..
Nej det fungerar ytterst sällan att göra på det sättet.
Okej. Då vet jag. Tack! :)
Jag vet inte om det blir så bra det här..
När jag installerar så frågar programmet om jag vill göra om filsystemet till NTFS men det är redan NTFS.
Iaf.. sen står det ju att det ska inte vara 2 operativsystem installerade samtidigt.. ska jag ändå fortsätta installationen?
För att det skall bli bra så bör du ta bort befintlig partition (du har väl backup på allt viktigt?) och därefter bara välja att du vill installera på disken. Då skapas en partition automatiskt och du får frågan om du vill formatera snabbt eller långsamt. Kör på snabbt och gå vidare sedan.
Ja, har backup. Får prova och se hur det går..
Det gick inte..
Den partition som jag vill ta bort går inte att ta bort. Det var några installationsfiler som fanns där som behövdes..
Vad gör jag nu?
Låter som att det ligger filer från tillverkaren på en partition. Finns det bara en eller har du flera partitioner?
Du skulle kunna testa att ta bort den med vanliga fdisk från en gammal win98-startdiskett.
ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg
Du har inte bootat från installations-CD'n, det MÅSTE du göra.
Ändra startordning i BIOS setup så kommer det fungera alldeles utmärkt att installera XP.
Har 3 partitioner. Men det går bara att installera XP på en av dem (storleksmässigt).
Vaddå bootat från installations CD:n? Jag kan inget om sånt här..
Har du ställt in i BIOS att cd-spelaren skall vara den första enheten som datorn försöker starta från?
Du skall isf få upp en text som lyder nåt i stil med "Press any key to boot from cd" eller vad det nu står, där skall du trycka på valfri tangent så kommer du in i installationsprogrammet som finns på cd-skivan.
celiaMedlem sedan dec. 20011 080 inlägg
Du har inte en HP? Jag hade samma problem. Det gick inte att uppdatera, det var några drivrutiner som var felaktiga. Jag laddade ner och installerade dem men det hjälpte inte :l Det slutade med att jag gjorde en systemåterställning med Home och sedan en full installation med Pro från CDskivan. Då kunde jag tömma C: men ha kvar systemåterställningspartionen D: