naxerMedlem sedan apr. 200137 inlägg Slog på datorn imorse, men kommer inte in i windows. (xp)
Den börjar att ladda och när det känns som att den är på väg in så blir det bara en blå skärm med någon text, minns inte riktigt vad det står. Men att jag ska kolla alla nyinstallerade maskinvaror (som inte finns) m.m. Står också något om att starta i felsäkert läga, men inte heller det går. Samma blåa skärm, stamma text.
Så jag tänkte att jag skulle formatera C: där windows ligger och installera om det. Tänkte att det skulle gå att boota från xpskivan, men verkar inte som att en vill det. Har testat ändra så den bootar från cd'n i bios. Men den verkar ändå inte vilja, hur kan jag på enklaste sätt bara formatera C: ??
jag fattar inte mycket nu : :q
Sätt i hårdisken i en annan dator ?
Kopiera det viktiga.
Formatera
Allt löst :D
Du borde gjort något fel eftersom du inte kan boota från skivan.
För det går alltid hur fuckat än din hårdisk är eller drivrutiner som ligger på den.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Har du testat att göra en systemåterställning?
Du hittar det alternativet om du trycker F8 på rätt ställe i starten.
naxerMedlem sedan apr. 200137 inlägg jo, jag har gjort systemåterställning men jag har för mej att det gick exakt lika dant, dåligt!
Är blåskärmen kvar en liten stund när du får upp den.
Eller dyker den bara upp snabbt och sedan startar om sig ?
naxerMedlem sedan apr. 200137 inlägg den blåa skärmen är kvar tills jag trycker av..
olika alternativ att välja på är typ:
starta i felsäkert läge
starta om
starta som med sammma inställningar som när den stängdes av sist
starta som vanligt
och lite till...
vet inte vart felet har kommer från :/
Vad händer när
"starta som med sammma inställningar som när den stängdes av sist "
naxerMedlem sedan apr. 200137 inlägg det där är alternativen innan blåskärmen kommer, och vad man än väljer kommer den blåa skärmen...
okej, lägg en ny xp installation rakt över den gamla "utan att formatera"
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Du får troligtvis ett STOP-meddelande på blåskärmen, skriva av det och posta det här i tråden så blir det lättare att ta reda på vad det är för fel.
naxerMedlem sedan apr. 200137 inlägg okej, är inte hemma nu så det är inte det lättaste att kolla. Men vad innebär ett STOP-meddelande? Och vad går det att göra åt det, är den vanligaste utvägen att formatera?
En sak till, om jag tar ut hårddisken med partionerna C:, D: ,E:, F: på och sätter in den i annan dator. Kan jag då formatera bara C: där windows ligger och ha kvar resten?