Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg Jag har stött på ett problem. Försöker installera WinXP Pro på en dator men det vill sig inte riktigt. Skivan är inte bootbar så jag har inte provat så men däremot har jag provat att uppgradera från både 95 och 98 andra utgåvan men ingenting fungerar. Har även provat med att göra en "clean" installation ifrån windows men inte det heller fungerar.
Det som händer är att efter den har startat om första gången så vägrar datorn boota. Den kommer till stället där den ska boota från hdd:n men som sagt, det fungerar inte riktigt.
Datorn i sig är en PII 233 MHz, 192 MB minne, ATI RAGE PRO 2, m.m.
r/ Är dock inte säker på grafikkortet eftersom att det inte är min dator. :)
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Ställ om så att du kan boota från cd:n och installera istället då.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Har det hänt något med skivan som gör att den inte är bootbar?
Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg Alla skivor är inte bootbara. Det var någon mer som hade problem med det förut. Ska kolla om jag hittar det.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Om du råkar ha fått en icke bootbar skiva så byt ut den i närmaste affär som säljer nya såna, du har rätt till en bootbar skiva så att du kan installera ditt operativsystem.
Jag har hittills inte råkat på någon winxp-skiva som inte har varit bootbar, fast jah har ju iofs bara använt ett par hundra stycken.
Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg Hittade det.
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=526877#post526877
Nu har jag även provat att installera med startdisketter. Inte heller det fungerade. Men det konstiga är att jag har installerat XP förr utan några som helst problem på samma dator. :l
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Om du fortsätter att läsa i samma tråd som du länkar till så hittar du detta inlägg, det kanske är samma sak med din skiva. Kontakta inköpsstället och be om en ny skiva så går det att boota från den.
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg En tanke:
Gamla urtjänta cdenheter (<8x) kan vara ett helvete att få till installationer på. Detta har iaf jag erfarit på 3 olika burkar med såväl w2k, XP samt freeBSD & slackware. Om det beror på taskigt läshuvud eller för liten buffer vet jag inte, dock så avhjälptes problemen med endera installation via nätverket från annan burk men med samma skiva eller så temporärt byte av cdenhet.
Men det kanske sitter en bättre cd-enhet än en gammal 8x i den där burken?
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg
Nexus86 skrev:
Alla skivor är inte bootbara. Det var någon mer som hade problem med det förut. Ska kolla om jag hittar det.
Alla, skriver alla, orginalskivor är bootbara.
Den kommer till stället där den ska boota från hdd:n men som sagt, det fungerar inte riktigt.
Vad är det som inte fungerar? är skärmen svart? skriver den något felmeddelande?...osv
Det är inte så att datorn är så pass gammal att den inte fattar att den ska testa att boota från HD'n efter att ha försökt med CD'n? testat att ställa om till HD?
Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg Alla verkar tro att det handlar om någon stenåldersmaskin. Kan hålla med om att det inte är så mycket att hurra över men nog fan märker den att den ska boota från hårddisken. :) Och den har faktiskt en 48x CD-Rom.
Men problemet finns inte kvar längre. Upptäckte att datorn inte gillade hårddisken för det gick med en annan hårddisk. Men då går jag väl och byter skivan iaf så jag får en bootbar. Tack iaf!