webForumDet fria alternativet

Windows 98, bort med inloggningsfönster

12 svar · 423 visningar · startad av Hissa_gomseglet

Hissa_gomsegletMedlem sedan maj 200342 inlägg

Varje gång jag startar datorn dyker det upp ett fönster där man ska skriva in användarnamn och nätverkslösenord, hur får man bort detta?
Om det har någon betydelse så kan jag berätta att "primär nätverksinloggning" är windows-inloggning, det finns inga fler alternativ där heller.

Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Men då ska det ju inte komma upp någon ruta såvida du inte har något lösenord?

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Leta upp filen som heter "något.pwl" i windowsmappen och kasta bort den. Logga sedan ut och välj inget lösenord alls vid inloggningen så slipper du det där i fortsättningen.

Det är min pappas dator, men det är mest jag som sitter vid den. Ja, han verkar ha lagt in något lösenord, måste han logga in på sitt namn för att man ska kunna ta bort inloggningsfönstret? Det fungerade inte med att ta bort pwl-filen.

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Det ska funka att göra som SirP säger. Ta bort *.pwl, starta om, lämna lösenordsrutan tom och logga in. Nästa gång du loggar in ska inte ens rutan dyka upp.

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Det finns två olika typer av inloggning i Windows 98 "family logon" (utan nätverk) och "network logon" tipsen med *.pwl fungerar såvitt jag vet bara med den förstnämnda, för den andra så måste du använda verktygen på W98 skivan eller TweakUI;

http://www.microsoft.com/ntworkstation/downloads/PowerToys/Networking/NTTweakUI.asp

Jag har inte lyckats få bort den där rutan än. Varje gång jag startar dyker den upp med farsans namn och en ruta att skriva in lösenordet. pwl-filen kommer tillbaka, jag får medelanden om att "du har inte loggat in på den här datorn tidigare, vill du att den ska behålla dina inställningar.." eller något liknande. Det verkar inte spela någon roll vad jag svarar, rutan dyker upp ändå. Tweak UI lyckades jag inte installera, man skulle starta programmet från kontrollpanelen stod det, men det finns ingen sådan ikon där. Jag begriper mig heller inte på innehållet i Windows 98-skivan, vad ska man använda för verktyg där i så fall?

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Har också haft det där problemet varje gång man formatterat/ominstallerat W98 och varje gång är det lite bök innan man får väck rutan...

När jag raderat .pwl-filen har jag hört två saker man kan göra: antingen lämna lösenordsrutan tom eller helt enkelt skriva in ett mellanslag. Hur som helst brukar jag få väck det utan att blanda in Tweak UI (som du för övrigt har stor nytta av även fortsättningsvis. :)).

crisse6Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg

ar ju inget bok, anger man inget som dom aven sager vid installation sa kommer inte rutan att dyka upp.

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Hissa_gomseglet skrev:

Tweak UI lyckades jag inte installera, man skulle starta programmet från kontrollpanelen stod det, men det finns ingen sådan ikon där.

Högerklicka på inf filen som finns när du har packat upp det som du laddade ner, välj "installera" sedan finns den i Kontrollpanelen.

Och det är den du ska använda, man kan inte få inloggningsskylten att försvinna med trolleri.

..börjar bli smått irriterad, rutan vill inte bort!

Jag har fått igång tweak UI och valde där "log on automatically at system startup", jag valde också att disabla "clear last user" i logon som det stod. Men rutan ville inte pysa iväg.

Jag tar bort pwl-filer men det hjälper inte.

Det hjälper inte att logga ut i "start-menyn".

När jag startar om datorn och rutan dyker upp så har jag testat trycka "avbryt", på "stängkrysset" och "OK". Trycker jag OK så proppsar den emot, "Du glömde skriva in användarnamnet, tryck OK för att skriva in det nu".. inget verkar hjälpa.

Egentligen är detta inget stort problem, det är ju bara lite surt att jag inte får bort den. :l
När jag får mer tid ska jag formatera eländet.

..jag testade också det där med att skriva mellanslag, men inte heller det hjälpte.

Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg

Är det inte bara att ändra inloggnings rutan i egenskaperna fär nätverket? :OO

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)