webForumDet fria alternativet

stor disk i XP = problem

10 svar · 374 visningar · startad av jabbalizer

jabbalizerMedlem sedan jan. 2001134 inlägg

Köpte en Maxtor 160Gb o installerade XP på den. Skapade en partiton på ca 130Gb (Mer visades ej). Läste sen på Maxtors hemsida att jag behövde installera Service Pack 1 och köra big_disc_enabler.exe som fanns på hemsidan. Detta är gjort, men i Partition Magic 7.0 syns inget mer än innan. I BIOS ser jag disken i full storlek....

Vad göra?

SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg

Det är nog version 8 av Partition Magic som gäller om du skall fixa det där i WinXP har jag för mig.

hmm. ska det synas direkt då? om jag kollar i 8.0:an?
För jag ser inget.

Nån annan som vet?

QimenMedlem sedan juni 20013 568 inlägg

Du har inte råkat skapa en partion på 130 gb, och sen inte gjort ngt mer med resten?
Du kan ju sätta i win98 cdn/startdiskett och köra fdisk såvidare du inte har ntfs, då kan du iaf se om du missat en del.
Fast detta kan man kanske se i fdisk? (har aldrig kört det) :)

letade lite mer på MSIs hemsida... hittade vad jag sökte där. Men tack för att ni svarade.

yazMedlem sedan maj 2002880 inlägg

jabbalizer, vad sägs om att berätta vad du hittade? jag har nyss köpt en likadan hårddisk och kan inte "se" mer än 128GB i winXP.

Nexus86Medlem sedan okt. 20022 683 inlägg

Jag hade samma problem förut men då laddade jag ner ett program som heter aefdisk eller något sådant från download.com. Lite mer avancerat men klarar stora hårddiskar.

hmm, jag kollade runt på GigaByte's site, och det verkar som att jag måste uppdatera BIOS, eftersom senaste uppdateringen ordnar just det problemet med större diskar...

tur att man har dubbelt BIOS på moderkortet.. känns lite skakigt ändå eftersom det är första gången jag behövt flasha BIOS :)

uppdatering av BIOS hjälpte inte mer än att BIOS visar rätt storlek nu. WinXP visar fortfarande 128GB och jag vill helst inte installera ServicePack då jag ska installera om Windows snart.

Vad händer om man installerar servicepack, formaterar o partionerar disken till 160GB och sen installerar om Windows? borde inte windows fortfarande känna av disken som 160GB??

nu har jag löst problemet. dock var jag tvungen att installera SP1 och dessutom köra en fil som jag hämtade hos Maxtor, som gör en del ändringar i registret.

det verkar däremot som att jag måste göra samma procedur när jag ska installera om winXP snart... :l

EDIT. Jag ber om ursäkt att jag skrivit 3st inlägg efter varandra, märkte det först nu.

Genererad på 368 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb