Jag har win98SE (som jag installerade forst) pa en hard disk och winME pa en annan. Jag vill kunna valja OS (dual boot), men nu startar datorn med ME varje gang trots 98-disken ar master.
Jag antar att nagon fil ar overskriven av ME som jag behover for att starta 98.
Nar jag forsoker boota upp till 98 fran min 98 bootdiskett sa far jag blue screen med error "A device or resourse required by VFAT is not present or unavailable..."
Hur kommer jag enklast tillratta med detta?
tacksam for snabb hjalp!
dual boot 98/ME
4 svar · 220 visningar · startad av nella
tror inte man kan dual boota win me å 98
jag vågar inte vara säker, men jag är ganska övertygad om att man inte kan d ;)
Det är helt riktigt, det går inte att ha en dual bootkonfigurering med två "DOS-OS" (Windows 9X/ME).
ME har "tagit över" som första alt därför att han har lagt sina bootfiler på första disken, därav felmeddelandet när du försöker att starta 98. 98 kan inte starta med ME's bootfiler.
Det är inte fallet med "NT-OS" (Windows NT/2000/XP) där kan du i princip ha hur många av dom systemen installerade som du vill, det är bara hårdvaran som begränsar
Konfigurering som således är "tillåten", är ett av följande "DOS-OS" först sedan <hur många "NT-OS" som du vill> där efter :)
Det går men du måste använda någon form av bootloader.
Jag använde själv den som följde med OS/2 men den är nog inte helt enkel att få tag på.
Förmodligen måste du även möblera om på partitionerna och pyssla en del innan det fungerar så det är kanske enklast att låta bli. :)
Jepp stämmer också, men jag ville inte skriva det för risken att sätta dumma ideer i huvudet på folk ;)