JAg delar ut en katalog via nätverket som jag låter clientrna ansluta till, allt går bra och profilen sparas på servern
Men problem är det att Administrator kommer inte åt profilerna om han inte gör sig till ägare av dem. Detta ska ju inte behövas har ni någon idé ?
Användaren som borde vara ägare av profiles/%username% men det finns ingen ägare så för administratören ska kunna kolla måste han bli ägare... Måste jag lösa det på detta sättet?
RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg Varför ska administratören komma åt profilerna?
Grundtanken i NT-miljön är att hemkataloger och profiler är något användare och Backup/Restore operator ska komma åt. Inga andra.
det kvittar, jag la till mig som backup operator och jag kommer ändå inte åt profilen!
RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg
Rikard skrev:
Varför ska administratören komma åt profilerna?
Skälet till att jag ställer frågan är för att det kan vara så att du, om du beskriver problematiken istället för den nu utänkta lösningen, får ett annat svar, som kanske löser din målsättning på ett bättre sätt. :)
Därför det står i min arbetsbok att jag ska skrivskydda profiilerna genom att ändra NTUSER.DAT till NTUSER.MAN och det är lite svårt eftersom man inte kommer åt dem?
sök på: "mandatory profile"
Men inte det som är problemet eller hur?
RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg
Men problem är det att Administrator kommer inte åt profilerna om han inte gör sig till ägare av dem. Detta ska ju inte behövas har ni någon idé ?
Om administrator inte kommer åt filerna finns det bara två vägar.
Antingen ber man varenda användare om att den lägger till administrator i säkerhetsinställningarna för mapparna. (Jätteskoj på ett företag som Ericsson) :D
Eller så tar man över ägarskapet för mapparna, varpå alla användare kommer att kunna se att administratören har gjort något som han/hon kanske inte borde ha gjort.