Jag försöker att formatera C: på min dator, men efter det att 2 % har formaterats så kommer texten "formatering avbruten" (eller nåt sånt) och inget mer händer, bara dos-prompten dyker upp!
Hur kan jag formatera hårddisken?
Går det att kopiera programmet format.com till startdisketten tex?
Kan inte formatera C
9 svar · 380 visningar · startad av Renault
Hur gör du nu? Det räcker att starta med startdisken till win98 och skriva format c:
>>Det räcker att starta med startdisken till win98 och skriva format c:
Det är så jag har gjort och det funkar inte, bara 2 % blir formaterat
Prova att ta bort partitionen och sedan lägga till en ny och därefter formatera c:
Vad är det du skall göra egentligen?
Om du skall installera om WinXP t ex. så behöver du inte krångla till det genom att formatera innan installation. Sånt gör du genom att boota från cd-skivan och både partionera och formatera under installationen.
>>Vad är det du skall göra egentligen?
Jag vill endast formatera c och installera win 98. Många filer var skadade då jag försökte ominstallera, kan format.com-filen vara förstörd?
Okej, då kan du testa som GunnarD skrev ovan att ta bort partitionen och skapa en ny och därefter formatera.
Jag har inte den felande datorn tillgänglig just nu, men går det att göra med Partition Magic direkt? Jag är inte så bevandrad i att partitionera i DOS!
Det går säkert men det är inget som rekommenderas eftersom det krånglar ofta med PM.
Att partionera i DOS är inte speciellt svårt. Du har all info så du kan läsa det innantill efter att du har gått in i fdisk.
Vad du enklast kan göra är väl att skapa dig en startdiskett från exempelvis www.bootdisk.com. När du har gjort detta så kan du använda disketten för att komma åt fdisk, där kan du ta bort partionen/partionerna och lägga till en ny. När du har gjort detta så ska det vara problemfritt att formatera.
Tänk dock när du tar bort partioner på att om du kör Win2k eller WinXP så ska du först ta bort Non-Dos partioner, annars får du inte bort ett skit.