webForumDet fria alternativet

Installationen avbryts

12 svar · 423 visningar · startad av danielpetersson

danielpeterssonMedlem sedan apr. 2002123 inlägg

Hej!

Jag har problem att installera Windows 2000 Professional på min dator. Det är så att när installationen kommit till "enhets-identifiering" så låser sig installation efter ett tag (alltid på samma ställe). Har även prövat att installera Windows XP istället, men exakt samma fenomen uppenbarade sig.
Datorn är formatterad, körde Linux RedHat innan, så det kan kan väl inte vara något gammalt som spökar?

Daniel

renegadeMedlem sedan dec. 200196 inlägg

har du win2K som retail eller bulk?
Retail kan du ju installera rent, går ej med bulk...

Skulle tro att det är en bulk, men jag är inte säker. Det är ingen orginal-skiva. Jag vet inte om jag definiera bulk/retail korrekt. Betyder bulk att produkten levereras utan förpackning och innehåller endast drivrutiner, och retail att produkten levereras i butiksförpackning med alla tillbehör. Stämmer detta?

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Använd din originalskiva och se om det funkar bättre.

Det funkar inte bättre med orginal-skivan. Jag funderar på om jag ska ta bort någon komponent under installationen och se om det hjälper. Har precis skruvat dit ett annat nätverkskort och det kan man ju pröva att ta bort under installationen. Kan detta funka? Och isåfall är det ngn speciell komponent som brukar klödda som man ska ta bort?

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Minnen brukar ge liknade felmeddelanden om de inte är helt kompatibla med övrig hårdvara. Har du nyligen satt i nytt minne eller skiftat dem så testa att antingen ta ur det nya eller skifta dem.

SelleMedlem sedan sep. 20014 781 inlägg

Hade samma problem på min "server".
Försökte och försökte.

Sedan så boota ja direkt ifrån skivan och då fungera det.

Om du inte redan provat det så gör..

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Uppgradera BIOS.
Om det inte fungerar.
"Strippa" datorn - ta ut allt som inte behövs för själva installationen, ljudkort, ev. extra grafikkort, nätverkskort, minimera antalet RAM-minnen. Datorn bör enbart bestå av hårddisk, CD, moderkort, tangentbord, mus och simplast möjliga grafikkort.

Nu börjar fundera på om det inte är linux som spökar efter formattering. Kan nämligen vara så att LILO:n ligger kvar i MBR. Jag har försökt med kommandona fdisk /mbr och fixmbr, men efter detta låste sig installationen ändå. Någon som har ngt annat förslag?

Hej igen!

Börjar bli frustrerad! Har stripat datorn, formatterat datorn en miljon gånger och fortfarande kommer installationen inte förbi identifieringen av enheter. Kan jag på ngt sätt undgå detta?

Har du uppdaterat BIOS?
Är all hårdvara med på MS HCL?

Jag har inte uppdaterat BIOS, men det låter verkligen som det är värt att pröva. Hur går jag tillväga för att göra det?

Ladda hem den senaste BIOS-versionen från din moderkortstillverkares hemsida. Läs därefter den medföljande dokumentationen.

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)