Jag har haft windows xp pro en längre tid nu, och börjar bli ganska irriterad. Överallt läser jag att: "åh va snabbt XP är, åhh det startar på mindre än en minut.."
Jag har en 1.7 GHz P4 med 256 RAM, och det går INTE särskillt snabbt. Uppstarten tar kanske 3-5 minuter, och det går liksom segt när man skall öppna mappar, starta program etc.
Grejen är att nu på senare tid har det blivit värre och värre och vissa program har börjat lägga av och sånt. Jag gjorde lite sökningar och hittade information om att det kan vara mitt ljudkort, sound blaster live! 5.1 som krånglar. Tydligen är fungerar det inte så bra ihop med 2000 och XP. Ibland dyker det upp nån ruta om devldr.exe som skall avslutas (sen går allt jättelångsamt).
Kan det vara ljudkortet som gör så att hela datorn går långsamt? Vad skulle det kunna vara mer?
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Du kan ju börja med att göra det gamla vanliga. Tömma alla tempmappar, defragmentera, se till så att du har gott om ledigt utrymme på windowspartitionen, kontrollera så att inga onödiga program startas samtidigt som windows, köra windows update mm.
Annars brukar en formatering göra datorn väldans snabb :)
dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg Du kan även köra ett antivirusprogram om du inte redan gjort det för att försäkra dig om att det inte är ett virus som ställt till det.
Allt det gamla vanliga har jag gjort, och gjorde en formatering för inte så värst länge sedan, inget virus heller..
dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg I så fall skulle jag kolla/uppdatera drivrutinerna, brukar också kunna vara en källa till problem.
HallMedlem sedan dec. 2001868 inlägg Det mest troliga är att det är systemåtersällningen som blivit lite för tjock! Pröva att stänga av den så skall du se att det kommer gå fortare!