aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Jag har Windows98, second edition. Denna är uppdelad på två partitioner så att "Mina dokument" har 7 GB för sig själva och resten - inklusive alla program - trängs på 3 GB (varav 281 MB fria). (Jag är inte mamma till uppdelningen, den är köpt så.) Hur som helst, datorn är några år, fyra stycken tror jag.
C: med alla program är i stort behov av en defragmentering. Men trots att jag stänger av AV, brandvägg och alla andra i bakgrunden körande program så når en igångsatt defragmentering bara till 10% innan den börjar om. Så håller den på tills man bryter den med Cancel. Av bekanta - datorkunniga - har jag fått rådet att starta defragmenteringen från Felsäkert läge. Det låter bra, men... trots att jag vet att det finns ett sådant läge, jag har hamnat där nångång, så har jag ingen aning om hur jag tar mig dit med vilje?! Är det någon här som vet? Det finns inget sådant alternativ vid Start/Avsluta.
Finns det någon som har någon annan idé om vad man gör? Det här har gått så långt att jag inte längre kan ta säkerhetskopior, min CD-skrivare får I/O-fel som den påstår beror på att disken behöver defragmenteras eftersom lästiden blir för lång. :(
Tacksam för hjälp!
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Tryck på F8 vid starten, det står när du skall trycka dethar jag för mig.
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Nu har jag flera gånger läst allt som skrivs ut under uppstart, jag har aldrig sett röken av detta meddelande. :q Det enda som handlar om att trycka något alls är det som skrivs ut omedelbart nedanför min konfigurationsinfo, eller vad det kallas. (Alltså info om att den hittar C:, D:, RAM-minnets storlek, ... mm mm.) Nederst står Press <F2> to enter Setup. Men... inte vill jag väl till Setup? Har även testat att trycka F8 upprepade gånger lite senare under uppstarten, men jag kommer alltid till "normalläge".
Någon som vet ungefär när jag ska trycka F8? Ska det göras så tidigt som när meddelandet om Setup kommer? Det har jag inte prövat för jag trodde inte Windows hade ens börjat starta då. Dessutom är jag lite "rädd" för att hamna i Setup - hur kommer man UT ur Setupläget? Så här dum har jag inte kännt mig sen jag läste första grundkursen i datalogi... :(
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg http://www.proffs.nu/boot.htm
3/4-delar ner. Under rubriken "Funktionstangenter".
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Re: Defragmenteringsproblem
aasah skrev:
C: med alla program är i stort behov av en defragmentering. Men trots att jag stänger av AV, brandvägg och alla andra i bakgrunden körande program så når en igångsatt defragmentering bara till 10% innan den börjar om. Så håller den på tills man bryter den med Cancel.
För att fullständigt greppa den här problematiken bör man sätta sig in i hur filsystemet FAT32 är uppbyggt. Jag avser, med mitt bristande minne, och tillika med en form av bildlig förklaring försöka förtydliga några bitar. :)
Till skillnad från NTFS så har FAT32, mig veterligen, bara en filtabell (MFT, Master File Table). MFT är en slags innehållsförteckning - den håller ordning på var eller på vilka ställen (om filen är fragmenterad) filen finns på hårddisken.
För att kunna defragmentera hårddisken läser datorn in denna filtabell i minnet. Likaså gör den med alla förändringarna under defragmenteringen.
Efter en kortare period blir minnet fullt p.g.a. alla ändringar som sker i och med en defragmentering, varpå MFTn måste skrivas tillbaka till disken och processen måste börja om från scratch - läsa in tabellen och återigen processa ändringarna. Det här är skälet till att du upplever att den kör till 10% och därefter börjar om.
Sen ska man väl ärligt erkänna att MS defragverktyg i Win9X lämnar en hel del att önska.
Kontenta av detta, problemet dyker upp "by design" som MS skulle ha uttryckt det.
Detta är ett av skälen till varför NTFS är att föredra på partitioner med en större storlek än 2 GB - om möjligheten finns, vilken den inte gör i ditt fall med tanke på att du kör ett OS som inte har stöd för NTFS.
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Det kan ju vara en idé att du får en tips om hur du löser ditt problem också... :OO ;)
Att starta felsäkert är helt korrekt, därigenom minimerar du antal applikationer som försöker komma åt disken.
Därefter finns det bara en sak att göra, om du kör MS eget defragprogram: låt den gå, och gå, och gå... Till slut kommer den till dörren... hmm... till 100% alltså. Men det kan ta lite tid om det är mycket att defragmentera. :)
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Tack, Rickard, för den välbehövliga lektionen! :)
Två följdfrågor:
* Betyder det att den i själva verket inte börjar om varje gång den förefaller att börja om utan att den hela tiden når lite längre därför att den har ett något bättre utgångsläge?
* Om jag använder den inbyggda defragen... finns det alltså ett alternativ? Vad heter det programmet i så fall och hur dyrt är det?
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg 1. Den börjar inte om nej. Men eftersom det är en "progress indicator" så ser det naturligtvis ut som att den börjar om från noll.
2. En hel uppsjö med program skulle jag vilja hävda finns. Allt från freeware som sunkar ihop filnamnen, shareware och även payware - om jag får kalla det så. Norton Utilities hävdar jag har en defragmenteringsfunktion. Vad det kostar har jag dock inte en blekaste aning om. :)
Men, som sagt, det finns garanterat både fler och säkerligen bättre alternativ.