cazeMedlem sedan sep. 20016 059 inlägg Jag sitter för tillfälligt med en gammal gammal bärbar Compaq armada med inte alltför bra siffror :e
Jag använder win98 och detjag gör går riktigt långsamt, har jag ett word dokument uppe kan det ta 30 sekunder att öppna det :r
Finns det något sett att trimma upp datorn lr snabba på win98 på ett tydligt sett så att även jag förstår ;) ?
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Mer arbetsminne, snabbare hårddisk, snabbare processor fungerar ju alltid. Hur mycket minne har den?
Vill du ha gratistips kan du ju prova att defragmentera hårddisken. Har datorn alltid känts slö under Windows 98 eller är det något som uppstått på senare tid? I det senare fallet kan du prova att formatera hårddisken och göra en nyinstalltion av operativsystemet (om det var ett tag sedan sist).
En annan sak du kan göra är att installera resurssnålare program. Använder du t ex. ICQ kan du prova att installera Miranda istället (som är betydligt minnessnålare). Om du har möjlighet kan du även prova att installera en äldre version av Word.
cazeMedlem sedan sep. 20016 059 inlägg Jadu, pentium 2, 64 MB ramminne, så kul är det... :e
Jag har nyligen ominstallerat windows och defregmenterat hårdisken var relativt nyligen även det...
Dessutom använder jag inte ICQ utan MSN är det som faller mig i smaken :)
Sen har jag också den äldsta versionen av word som jag vill ha, 96...
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Det var ju skumt, borde kunna flyta på hyfsat då. Låter ju helt klart som det är nåt knas med den maskinen. Var den seg redan när Windows var helt nyinstallerat? Låter ju som det är något program som ligger och snor resurser. Överfull hårddisk, kanske?
Jag kör nämligen W98SE på en P200-MMX med 64 MB EDO här hemma och det fungerar betydligt bättre än vad du beskriver (Word 2000 startar på ett par sekunder, provade precis).
Min mamma har också en Compaq Armada (7800), och på den går det utmärkt att köra Windows 2000 (det är en Pentium 2 266 MHz, med en extra 128 MB-modul installerad, dvs tot. 192 MB RAM).
cazeMedlem sedan sep. 20016 059 inlägg På den här är det ungefär 200 Mhz... :e
Det är väl det som är problemet antagligen.... Ibland kan det gå snabbare än 30 sekunder men aldrig mindre än 10 sekunder...
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Den långsammaste P2 som finns ligger på 233 MHz (eller finns det nån Mobile-variant som är slöare?). Även om den bara tuffar på i 200 MHz borde den kunna springa cirklar kring en P1-MMX på samma klockfrekvens.
Hur känns maskinen alldeles efter nyinstallation av Windows, innan du fått in en massa program? Fungerar det hyfsat då? Gissar på att du har minnesbrist, eventuellt i kombination med full hårddisk.
cazeMedlem sedan sep. 20016 059 inlägg Den är lite snabbare då ja, men utan program har jag dessvärre ingen nytta av datorn ;)
Win98 borde ju flyta fint.
Jag har en gammal P1 120 Mhz 32 Mb som det går sådär på samt word 97.,
Att koppla bort antivirus program är iallfall något du borde kolla
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg
caze skrev:
Den är lite snabbare då ja, men utan program har jag dessvärre ingen nytta av datorn ;)
Givetvis, min poäng var att det i så fall är stor chans att något program som du installerat ligger i bakgrunden och slöar ned datorn.
cazeMedlem sedan sep. 20016 059 inlägg ok, a precis, jag avinstallerade precis ett gammalt anitvirus program som tydligen varit på hela tiden och gått igenom alla filer utan att jag bett om det :e men nu har jag tagit bort det och datorn är fortfarande seg, men den är iaf lite snabbare, men ända lösningen måste ändå vara en ny dator ;) :e
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Ja, i slutändan är det nog så.
Annars är ju en extra 128 MB-minnesmodul ett bra och ganska plånboksvänligt alternativ för lite extra prestanda.
cazeMedlem sedan sep. 20016 059 inlägg Precis, men datorn är min skolas och jag ska förhoppningsvis få en nyare variant ganska snart... :)
MSN drar väl en hel del också.
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Har aldrig använt MSN, men det drar säkert sin beskärda del. Du kan ju prova att stänga ner det tillfälligt och se om det blir bättre? Hjälper det, och du fortfarande vill använda MSN (vilket jag antar att du vill), kan du prova att installera Miranda (borde dra mindre resurser än MSN).
Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg Installera om hela klabbet.
Jag kör en 333Mhz dator med 64MB, och tycker mig märka stor skillnad när MSN är på eller av.
cazeMedlem sedan sep. 20016 059 inlägg ok, msn behåller jag dock gärna, vet inte om det är någon skillnad men jag har msn plus som är väldigt likt vanliga messenger...
Installerade program som Trillian för ett tag sedan men jag minns att jag föredrog det gamla vanliga :)
Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg Trillian drar otroligt mycket minne. C:a 17 MB om inte mer. :x Ang. MSN så kör jag vanliga MSN fast istället för 5.0 (som förresten blivit slöare och drar mer minne än andra versioner och färre add-ons klarar det) så använder jag 4.6 där MSN Plus 2 också fungerar.
Nu till topicen, min kära mors datorn är riiiiktigt slö den med men när den var nyinstallerad (av mig) så gick den som en nytrimmad Saab 9000 iaf (är ju bara en P2-MMX 233 MHz så ;)). Men jag körde Antivirus och Ad-Aware på den för ett tag sedan och Norton Anti-Virus hittade ingenting men Ad-Aware ska man inte tala om. Det hittade ~200 komponenter som låg och störde och hon har knappt installerat något. Är väl så att när hon är ute och surfar så kommer det upp någon ruta som frågar om hon vill installera något och så klickar hon på ja (troligtvis). Mitt tips är iaf att köra Ad-Aware och söka igenom datorn efter virus. Och möjligtvis defragmentera (brukar dock inte hjälpa mig särskilt mycket).