webForumDet fria alternativet

NTSF - Storlek

9 svar · 384 visningar · startad av Riffles

RifflesMedlem sedan juni 2000974 inlägg

Jag har nyligen köpt mig en ny HD (Western Digital) på 180 Gb och har formaterat den till NTSF. Men nu när jag kollar HD:n så står det att den bara är på 130 Gb. Hur kommer det sig? Hur gör man för att komma åt resten av HD:n? Har installerat Windows XP på HD:N.

Glömde en viktig sak. Jag kommer inte åt min ny HD när jag stoppar in den i min burk tillsammans med min gamla HD (Win98). Kan det vara så att mitt moderkort inte klarar av en sådan stor HD? Den gamla HD:n är Master och den nya är Slave.

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Säger biosen att den har hittat en 180 GB?

Sen kan du inte läsa en NTFS i Windows 98 utan viss programvara som finns att ladda ner här: www.sysinternals.com

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Ja, det kan var så att ditt moderkort inte stödjer så stora diskar.(LBA48) en uppgradering av BIOS kan hjälpa.

tråd om "samma" fel:
http://www.eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=428330

NephMedlem sedan apr. 200349 inlägg

Om du har möjlighet
Formatera om din hårddisk till en mindre NTFS filallokerings tabell
eller använd Partitionmagic (slipper formatera)

det är defacto att ju större partition du har, ju större bli utrymmes spillet
partionera hårddisken i mindre bitar = mindre filallkokerings tabell

om du har en filallokeringstabell på 1K, så blir varje fil minst 1k ovasett storlek, alltså kan en text fil minst bli 1K, ovasett om du har ett enda tecken i den...

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

men den blir även långsamare ju mindre kluster man har...

HD-Split--> Större storlek

Som det är nu så är HD:n på 130 Mb och jag vill ha en större!
Kan jag formatera den utan att ha en annan HD inkopplad? Kommer jag åt DOS om jag har XP? Man kanske behöver ha en startdiskett då eller det bästa är kanske att installera Partiotion Magic? Frågan är då om jag kan dela upp HD:n i två delar och få ut max av HD:n?

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Neph: Tänker du inte på gamla FAT/FAT32

Har inte NTFS alltid samma "cluster" storlek oavsett storlek på disken, provade att formatera en 120GB disk då kunde jag välja "cluster" storlek utan att det tillgänliga utrymmet minskade? Standard i XP verkar vara 4K "cluster" storlek.

Jag skulle tippa på att moderkortet/bios inte klarar av så stora diskar och då hjälper det inte att dela disken. Utan det enda som hjälper är uppgradering av BIOS (ev byta moderkort) och kontrollera att h-disk kontrollern klarar ATA133

Men om man delar HD:n så ska man väl ändå få ut max av den om man inte har en partition över 128 Mb? Det ska väl ändå moderkortet klara av, eller?

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Nej, om BIOS endast hittar 128MB så är det vad du max kan utnyttja oavsett hur du delar disken.

BIOS måste hitta hela disken.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)