#L#Medlem sedan juli 20021 363 inlägg Sitter här med massa grejer som skall vara klart och nu starta i datorfanskapet...
Fick nått blåmeddelande om att det var nått lurt med bootningen .. testade att återställa bios .. fuckade bara ännu mer.. nu står den bara å blinkar med markören då operativet skall starta..
Har för mig att jag testat xp's sån där "recover-grej" men fattade aldrig riktigt hur den funka då... Hur skall jag bära mig åt för att få igång mitt os igen utan att behöva loosa all grejer jag har på c:\ ... asså det är extreeeeemTT viktigt de inte försvinner!
Tacksam för all hjälp jag kan få :)
/r
Anledningen till min bristande förklaring är att jag inte har en aning om vad som är fel...
Beskrivning
Stänger av datorn på kvällen.
Startar den på morgonen efter, kommer upp nått meddelande då xp loggan och den där "laddar xp" grejen skall komma upp..
Den fastnar där, går inte längre.
Står nått om boot, att den inte kan boota etc.. Står även någon felmeddelande kod.
Skrev aldrig upp den eftersom jag räknade med att få se den igen.
Testar att återställa bios.
Nu får jag inget blått felmeddelande utan den står bara å tuggar då xp loggan skall komma upp..
Har testat att gå in med startdiskett för att se så att hårddisken helt enkelt inte har rederats etc ...men har dock konstaterat att så inte är fallet då man kan gå in och bläddra bland filerna i dos.
Vad jag vill veta är hur den där "fixa-xp-grejen" fungerar .. alltså den man kan välja att köra igång då man bootar upp från xp-skivan..
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Om du börjar med att andas ett par gånger. Därefter kan du fundera lite mer på hur du kan beskriva ditt fel lite mer noggrannt och sedan skriver du ner det i ett nytt inlägg eller redigerar ditt nuvarande.
Det du har skrivit hittills är ungefär som att säga att din bil inte startar och begära att verkstan skall kunna säga vad som är fel.
När du sedan har skrivit en bra förklaring på vad som är fel så kan du kontakta moderatorn eller en forumledare för att ändra trådnamnet till något mer lämpligt. ;)
Sätt i Xp skivan ta repair.
#L#Medlem sedan juli 20021 363 inlägg Nickemannen... ingen risk att mina filer gå förlorade då?
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Dina filer tar ingen skada om du kör en repair på rätt sätt.
Dessutom låter det som om du kör WinXP på FAT32, det är inte att rekommendera direkt såvida du inte har något speciellt skäl till det.
aleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg Nej det ska det inte vara!
I värsta fall får du ominstallera XP, vilket inte ska behövas, men om du gör det så bör du fortfarande inte förlora några filer(om du väljer att inte formatera...) men då måste du ominstallera alla program!
#L#Medlem sedan juli 20021 363 inlägg
Dessutom låter det som om du kör WinXP på FAT32,
Nej jag kör inte xp på fat32.. om nu inte nån slyngel varit inne å trollat ;)
Om jag väljer att installera om xp.. ska jag bara ta installera och installeraöver det på samma partion .. eller behöver jag ställa in nått innan?
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Om du kör repair så gör den ett försök att reparera din installation och då rör den inte dina vanliga filer. Dina inställningar i windows kan ryka åt pipan men inga egna filer.
Om du installerar över utan att formatera så blir det ungefär samma sak, mao dina vanliga filer påverkas inte.
Om du kan bläddra i disken från en vanlig startdiskett så har du troligtvis FAT32, kolla det vid tillfälle sedan och ändra.
#L#Medlem sedan juli 20021 363 inlägg nja.. asså att jag kunde bläddra på disken var väl lite att ta i :) .. gav kanske lite missledande information .. Startdiskett = winxp skiva, bläddra på disken = se hur hur mycket information som är upptaget på partionen :)
Så ... har dragit igång repair nu ... har skrivit in adminlösenord och står nu i recoveryconsole med "c:\windows" på min skärm .. hm.. vad gör jag nu då?
#L#Medlem sedan juli 20021 363 inlägg #L#Medlem sedan juli 20021 363 inlägg verkar vara nått i stil med detta som är mitt problem:
How to Repair the Boot Sector:
If XP won't start it may be due to a damaged boot sector or a missing or corrupt ntldr or ntdetect.com files.
To replace damaged ntldr and ntdetect.com you can copy fresh files from the XP CD using the COPY command. Boot with the XP CD and enter the Recovery Console (as above). At the Command Prompt type the following (where "X" is your CD-Rom drive letter) allowing the files to overwrite the old files
COPY X:\i386\NTLDR C:
COPY X:\i386\NTDETECT.COM C:
To repair a damaged Boot Sector at the command prompt type FIXBOOT and press Enter. Then answer "Y"
Men får bara access denied då jag kör kommandona?
#L#Medlem sedan juli 20021 363 inlägg asch .. verkar vara segt på svar idag .. får väl bli en reinstallation då :)
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Loggade du in som den lokala administratören?