webForumDet fria alternativet

Ändra tjänster

3 svar · 414 visningar · startad av ajke

ajkeMedlem sedan mars 200365 inlägg

Hej, jag ska ändra mina tjänster i [Kontrollpanelen][Administrationsverktyg][Tjänster]. Om man där höger klickar på t.ex. MySQL (Det är det jag har problem med) och väljer "Egenskaper" så står det inte den rätta sökvägen (till mysqld-nt.exe i detta fall) Hur ändrar man sökvägen till en annan?

p.s, jag kör XP

Mvh

Anton

Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

För det första, hur kommer det sig att det står fel sökväg där? Har du flyttat mappen efter installation eller?

Annars får du nog gå in i registret och ändra. Skulle kunna tänka mig att det är det som ligger i [HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\MySql] och heter ImagePath.

ajkeMedlem sedan mars 200365 inlägg

Okej, nej jag installerade den bara i "C:\mysql", jag har fått tips om att det kronglar minst då fast i tjänster står det "C:\documenta and settings\Anton Jonsson\myslq\mysqld-nt.exe" Men i vilken mapp hittar man [HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\MySql] ?

Mvh

Anton

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Det finns i registret och inte i en någon map (iofs så ligger väl reistret som en fil i en map men ... :) )

Man manipulerar registret med regedit, tänk dock på att vara försiktig när du håller på med registret, det är lätt att det slutar men en icke fungerande windows maskin!

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)