webForumDet fria alternativet

Win95 startar inte: "Det går inte att komma t mappen. Sökvägen är för lång."

Windows

4 svar · 339 visningar · startad av Misanthropic

Medlem sedan jan. 200349 inlägg
Frågan#1

När jag skulle starta min gamla 200 MHz / 32 MB / Windows 95-maskin häromdan möttes jag av en liten dialogruta. Den hade rubriken "Desktop" och sa:
"Det går inte att komma åt mappen.
Sökvägen är för lång."
Den dök upp när Windows höll på att ladda. Jag kan se bakgrundsbilden, men inga ikoner/startknappen/listen. När jag tryckte OK på dialogrutan hände ingenting. När jag dubbelklickade på bakgrunden kom Aktivitetshanteraren upp, men då jag därifrån för skojs skull skulle pröva att köra ett program låste sig datorn med en blå ruta.

Sedan installerade jag om Windows ovanpå det gamla (SETUP från dos-prompten utan att ta bort något). När installationsprogrammet frågade om jag ville behålla mina nyare filer så svarade jag ja på alla. Efter installationen var det som om ingenting skulle ha hänt, dvs problemet kvarstod.

Jag gissar att en omformatering skulle hjälpa, men jag skulle inte orka sitta och backa upp filer i DOS.

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

Enligt Microsoft kampanjer är Windows helt sjukt.

Win 95 --> Win 98
- Var det inte några magiska tabletter som skulle hjälpa mot ont i magen som Windows 95 gav?

Win 98 --> Win 2000
- Minns ni de Treoliknande rören som Microsoft lovade skulle hjälpa mot den kroniska huvudvärken Windows 98?

Win 2000 --> Win XP
- Förra året, XP ger dig en sjukt stor hjärna. Vem fasen vill se ut så!?

Jag gissar att en omformatering skulle hjälpa, ....

Ja! Det låter tryggt!

....men jag skulle inte orka sitta och backa upp filer i DOS.

Kanske inte helt fel ändå, i alla fall de viktigaste??

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Eclipse skrev:

Enligt Microsoft kampanjer är Windows helt sjukt.
Win 95 --> Win 98
- Var det inte några magiska tabletter som skulle hjälpa mot ont i magen som Windows 95 gav?

Win 98 --> Win 2000
- Minns ni de Treoliknande rören som Microsoft lovade skulle hjälpa mot den kroniska huvudvärken Windows 98?

Win 2000 --> Win XP
- Förra året, XP ger dig en sjukt stor hjärna. Vem fasen vill se ut så!?

Så gulligt :OO det hjälpte säkert frågeställaren med hans problem.

Misanthropic;

Om du har för många sökvägar i autoexec.bat så kan det bli som du beskriver, ex;

c:\windows;c:\windows\system32;c:\program\blaha;c:\program;blahaha osv osv...

Ta bort alla som pekar mot program foldern tex (inte dom som pekar mot windows foldern) spara filen och starta om, autoexec.bat ligger i roten på C:, använd DOS editorn EDIT för att öppna filen från DOS.

Det här är en gammal bugg som kom med Windows 95 och följde med tilll första versionen av Windows 98 innan den fixades, varav undertecknad var en av dom på den tiden som råkade ut för den.

En annan sak som kan orsaka det är om du använt poledit.exe på Windows 95 där mallarna ligger på en server som han inte kan komma åt men det antar jag att så inte är fallet?

Hmm. Min AUTOEXEC.BAT är så gott som tom, jag tror inte att jag ens har lagt till något i PATH, och sedan några rader för tangentbord och CD-station.
Och nej, jag har inte använt poledit.exe.

Det är ju inte så stort problem att formatera om, men värre var det för ett par år sen, före jag hade det ypperliga redskapet Odi's LFN Tools (LCOPY, LDIR osv... DOS-kommandon som hanterar långa filnamn, dvs inte MYDOCU~1 när man kopierar).

Ja ja, jag formaterade om skiten.

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)