webForumDet fria alternativet

Windows 98 --> nätverket...

9 svar · 435 visningar · startad av Eclipse

EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg

Jag har ingen fysisk tillgång till datorn utan fick denna fråga över telefonen.

Hur kopplar man in Windows 98 i nätverket?

Fast IP: 10.128.15.6
Mask: 255.255.255.0
Router: 10.128.15.1

Ska man använda Windows Klient eller Klient för Microsoft?

Snubben kan inte komma åt varken hemsidor eller det lokala nätverket. "Kan ej bläddra". Några förslag!?

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Avinstallera nätverkskortet och installera det igen.
Windows 9X är inte helt okänt för att få för sig att smälla TCP/IP-stacken. :l
Därefter ska han köra Windows-klient om det inte finns någon domänkontrollant (PDC) och Klient för Microsoftnätverk om det gör det - har jag för mig.

Så mycket arbete för att få det att fungera!?

Han kör wireless hemma med DHCP och det fungerar...

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Rikard skrev:

Windows 9X är inte helt okänt för att få för sig att smälla TCP/IP-stacken.

Vad menar du med det? Att de har en dåligt skriven stack eller att det är för stort flöde mot stacken?

Eclipse -> Ska inte masken vara 255.0.0.0 ?

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Ska inte masken vara 255.0.0.0 ?

Bara om han har ett klass A-nät och planerar att ha 16,8 miljoner burkar bakom gatewayen.

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Eclipse>> Att avinstallera och installera kortet tar ca en minut om man gör det sakta. Dvs, ta bort det i nätverksegenskaperna och lägga till det igen så att drivarna verkligen installeras igen.

niko>> Du menar om man skall ha mellan 65000 och 16,8 miljoner datorer förmodar jag. ;)

niko skrev:

Ska inte masken vara 255.0.0.0 ?

Bara om han har ett klass A-nät och planerar att ha 16,8 miljoner burkar bakom gatewayen.

Det var inte så jag menade. Mot vissa märken (av modem/routrar) vill de i ett att man anger en sån mask per default, vilket föranledde min fråga.

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

SirPeter>>
Eh, jo. Borde kanske skrivit max 16,8 miljoner. :OO

Vad kallas det förresten om man vinner på lotto och kan placera hela Internet "in house" med nätmask 0.0.0.0? Klass <?> nät?

PeW skrev:

Mot vissa märken (av modem/routrar) vill de i ett att man anger en sån mask per default, vilket föranledde min fråga.

Det visste jag inte. Kan inte heller förstå varför. En routers/gateways funktionalitet påverkas inte alls av vilka nätmasker klienterna använder. Den har inte ens nån kunskap om det. Enda kravet är att routern ligger innanför klientens nätmask. (Så klart.)

Kan inte heller förstå varför.

Inte jag heller, men de har de facto råkat på det. Det kanske spelade mindre roll.. men kunde kanske vara bra att kolla upp för Eclipse's polare.

Btw... nu ska vi sluta snacka nätverksdelen i problemet om inte tråden ska flyttas :e

SirPeter skrev:

Eclipse>> Att avinstallera och installera kortet tar ca en minut om man gör det sakta. Dvs, ta bort det i nätverksegenskaperna och lägga till det igen så att drivarna verkligen installeras igen.

Finns drivrutinerna i systemet eller måste man ha skivor och annat!?

Detta är en bärbar Toshiba med en snap-on docka som man hänger på och i den kopplar kabel för lan.

Jag förstår att om man har en vanlig data med specialkort finns det inte i windows...

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)