mannaMedlem sedan apr. 200169 inlägg Hej!
Min brors dator har fått hicka och jag skulle behöva lite hjälp med att klura ut vad som hänt. Windows 2K
Helt plötsligt när inget speciellt gjordes kom en blåskärm med ett stopmeddelande. Det stod följande:
*** STOP 0x0000007B (0x858EE030, 0xC0000006, 0x00000000, 0x00000000) INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE.
Samma sak kommer upp när man försöker starta om datorn. Ett föslag kommer även upp om att man ska prova köra CHKDSK, men när vi bootar datorn med skivan och kommer till återställningskonsolen så fungerar det inte att skriva några kommandon överhuvudtaget.
Ogiltigt kommando osv....inget funkar att skriva där förutom HELP och EXIT.
Jaha, tänkte vi....får väl installera om då.....nopp....funkade inte det heller. Står att det blivit fel och att intallationen måste avslutas....
F**n....vad händer undrar vi...
Kom då att tänka på detta utmärkta forum.....
Någon som har lust att slänga ut lite tankar, eller har ni kanske stött på något liknande själva. All hjälp är välkommen.
MVH
Manna
Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg Har stött på något liknande. Då tröttnade jag på 2000, partitionerade om till FAT32 och installerade Win98. Sen tröttnade jag på det med och installerade Win2K igen och då funkade det! :)
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg STOP 0x7B är bland det jävligaste man kan åka på - har jag för mig - eller var det STOP 0x21A?
7B beror på hårdvarufel, drivrutinsfel för kontrollerkortet som styr hårddisken, virus som har smällt bootsekvensen eller hmm... det finns en orsak till... Hmm...
Vad gjordes innan datorn la av? Installerades något program, någon ny hårdvara, tagit emot några mail eller något annat som kan, om än du kanske inte tror det, ha bidragit till problemet?
Ju mer du kan komma på och delge oss, desto lättare blir det att hitta en lösning. :)
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg SP2 var den sista... orsaken jag tänkte på. I det sista fallet handlar det om att ersätta atapi.sys manuellt.
mannaMedlem sedan apr. 200169 inlägg Ja, tack för dessa snabba svar :bire
Eftersom det var min brors dator och inte min så vet jag tyvärr inte riktigt vad som hände direkt.
Han nämde dock att han höll på att skicka en fil till en annan kille via MSN.
Sen höll han också på och spelade upp en MP3-fil med Winamp.
Troligtvis var det en ny-nedladdat musikfil. Han sysslar lite med sånt han... :e .
virus som har smällt bootsekvensen
Så det verkar ju isåfall vara ett virus som ställt till det...hmm...
Hur tusan fixar man till det då om man nu inte ens kan reparera/installera om Win2K?
MVH
Manna
netfeedMedlem sedan mars 2001593 inlägg borde det inte fungera med säg en botdiskett med dos eller linuxos på diskett och sedan därifrån formatera c:\ ??
mannaMedlem sedan apr. 200169 inlägg jo kanske det....
men ursäkta en okunnig...
Hur fixar man en bootdiskett med dos?
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg eller bara boota ifrån cd?
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Hade liknande fel (samma stopmess) nyligen i en burk. Visade sig att nätkabeln till hårddisken glappade...
puhbjörnMedlem sedan juni 2001370 inlägg Du kan använda en Win9x bootdisk.
puhbjörnMedlem sedan juni 2001370 inlägg Kolla på den här adressen om du inte har tillgång till win9x http://www.bootdisk.com/
mannaMedlem sedan apr. 200169 inlägg åhh....man tackar ödmjukast.. :bire
Trevlig helg på er!
mannaMedlem sedan apr. 200169 inlägg oki...
Laddade ner och provade allt möjligt...
När det är dags för formatering så så går den bara upp till 21%, och därefter står det att disken är skadad.
Vad kan det vara då?
Är det en hårdiskkrash eller vad?
KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg Detta kan med fördel ignoreras
jag kan inte läsa inantill...
mannaMedlem sedan apr. 200169 inlägg Re: Detta kan med fördel ignoreras
Klös skrev:
Huh?
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg
manna skrev:
oki...
Laddade ner och provade allt möjligt...
När det är dags för formatering så så går den bara upp till 21%, och därefter står det att disken är skadad.
Vad kan det vara då?
Är det en hårdiskkrash eller vad?
Kan vara, men inte säkert. Testa med ett diagnostikverktyg för den hårddisken, brukar finnas tillgängligt för nedladdning på tillverkarens supportsida.
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Re: Re: Detta kan med fördel ignoreras
manna skrev:
Klös skrev:
Huh?
Han skrev någonting och redigerade bort det....