Jag har Windows 2000 proffesional på en dator.
Datorn har två HD (inte partioner).
Jag har lyckats formatera den ena där windows inte ligger. Men den HD där win ligger vet jag inte hur jag ska få formaterad?
Kommer ju inte ut o DOS på nåt sätt? Finns väl inte ens tror jag.
Hittar kommandotolkaren som verkar vara en ersättning för DOS?
Men kan inte formatera HD på nåt sätt?
Hur ska jag göra?
Formatera HD?
8 svar · 317 visningar · startad av MAGGE
Skall du ominstallera så gör du formateringen under installationen.
Du behöver med andra ord inte formatera disken innan du installerar.
Varför ska du formatera den? För att installera om Windows (eller nåt annat OS)? I så fall kommer du med största sannolikhet kunna partionera och formatera hårddisken under installationen.
Du ska alltså formatera om partionen som w2k ligger på? Jag förmodar att du då tänker lägga på w2k på nytt? Isf har du verktyget du söker på cd:n.
Snabba svar! Goa gubbar! =)
Ok ska ta en titt på CD och se vad som finns. Heter det programmet nåt speciellt?
Formatering under installationen hittade jag aldrig?
Den sparade en massa skit i olika mappar från win 98 som låg där innan?
Jag vill ha busrent på HD och installera på nytt!
Boota datorn från cd:n och följ instruktionerna på skärmen så kommer du till att läge där du skall välja var du vill installera. Där kan du både partionera (om du nu skulle vilja det) och sedan får du välja hur du vill formatera din partition.
Är det Windows 2000 du ska installera kommer du garanterat kunna formatera diskarna under installationen.
/r bah, ligger hela tiden en minut efter.
Men den brukar väl fråga när man installerar Win 2k om man vill blåsa hela disken ren innan man installerar på nytt? Det har jag för mig iallafall.
Det var nog för sent när jag gav mig på den gamle burken?
Den ska få en omgång till! =)
Återkommer om jag inte blir nöjd denna gången heller!
Tack gubbar för SUPERSNABBA svar!!! =)