webForumDet fria alternativet

Path too long: Kan inte kopera över nätverket!

Windows

7 svar · 266 visningar · startad av Rastapopoluos

Medlem sedan mars 20031 inlägg
Frågan#1

Jag har följande konfigurering
PC1: WinXPHome Internet Security
PC2: Win2000prof ZoneAlarm PE
Router/NAT D-Link DI-804

När jag försöker kopiera mappar mellan datorerna på nätverket så kopieras en, eller ett par filer. Sedan får jag ett felmeddelande
"Path too long" om jag kopierar från
t.ex: \\PC1\Mina_Dok\Mina Bilder\Foton 20030318\ till lokal "Mina Bilder" på PC2

Tidigare hade jag en Windows98 maskin och kunde kopiera hur jag ville mellan Windows98-datorn och XP-datorn, men då jag bytt ut 98'an mot en Windows2000-dator så upkommer det här problemet

Hela det lokala nätverket liker i TrustedZone i både InerntetSecurity resp ZoneAlarm. Har provat med att stänga programvarorna också (utan att det fungerar bättre).

Jag har mappat upp enheterna som nätverksenhet, utan resultat. Har provat att lägga filena uder roten på utdelade diskar, utan resultat. Är det någon som har en idé?

Har försökt att söka i MS knowledgeBase men inte hittat något.

Medlem sedan jan. 2003270 inlägg

Jag har samma problem.

Mina datorer:
PC 1: win2Kpro
PC 2: winXPhome
"Router"/NAT: Netgear RT314

Jag kan kopiera från win2K-datorn till XP-datorn, men inte tvärtom. Jag misstänker att det kan ha att göra med att jag har stängt av en massa enligt Datormagazin onödiga tjänster på XP-datorn.

Har även testat kopiera från min XP-dator till min brors dator med XP och det blir samma fel där.

Medlem sedan juli 2002145 inlägg

Jag har haft ungefär samma problem när jag försökte installera doningar från en nätverksdisk. Jag trixade mig runt det genom att dela ut mappen med ett kort namn och sedan koppla upp den mot en drive mha utforskaren. Då blir inte pathen så lång.

När jag försökte göra på det sättet så kommer ett annat felmeddelande där det står: "Det angivna nätverksnamnet är inte längre tillgängligt"

När kommer felmeddelandet? När du delar ut mappen, när du försöker koppla upp den eller när du kopierar från den?

När jag försöker kopiera filen.

Tappade kontakten med nätverket igår kväll och kunde inte svara... :l
Du kanske redan löst ditt problem? Annars kanske denna läsning kan vara nå't. En länk om nätverksproblem i samband med W2K
http://support.microsoft.com/?kbid=325487
och en om problem att kopiera stora filer (men inte små)
http://www.computing.net/windows2000/wwwboard/forum/46033.html.
Man får massor av träffar om man googlar på "network name is no longer available".

Det är ingen fara, jag var ändå inte här så länge efter mitt senaste inlägg :)
Nej, jag har inte löst det ännu. Jag försökte söka i google efter det svenska felmeddelandet "nätverksnamnet är inte längre tillgängligt" men fick inga träffar. Naturligtvis skulle jag sökt efter det engelska :r

Den första länken du skickade kan nog komma väl till hjälp. Tänkte att jag först skulle testa att koppla ihop datorerna genom en 10Mbps hub och se om det fungerar. Annars fanns det ju en massa andra tips där. :bire

edit: Jag har nu testat att kopiera mellan datorerna när de är ihopkopplade med en 10Mbps hub och det fungerar perfekt. Tack för hjälpen :bire

308 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
153 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
153 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)