webForumDet fria alternativet

Visa "linux-hårddisk" i windows?

11 svar · 433 visningar · startad av woppe

woppeMedlem sedan mars 200336 inlägg

Hej!
Jag har två st. hårddiskar i min dator. Den ena har jag windows XP på, och på den ena Linux Mandrake 9.0. I Linux kan jag komma åt "windows-hårddisken" men i windows kan jag inte komma åt "linux-hårddisken". Är det någon som vet hur jag ska kunna använda den andra hårddisken när jag använder windows?

ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg

Det går inte.

MÄH!, jag skulle verkligen behöva komma åt den, jag vill inte formatera hd:n med linux på, för det är roligt att ha ibland, men jag har bara 7 Gb kvar på hd:n med windows på... Och jag kan inte sätta in en till hd utan sånt där styrkort eller vad det kallas...

Är alla helt säkra på att det inte går?

Ok du menar så, du kan se den andra hd'n i Diskhanteraren start/kör > "diskmgmt.msc" där kan du ta bort befintlig partition och skapa en ny med filsystemen fat, fat32 eller ntfs

Nej, jag skulle behöva spara filer på den andra hårddisken..

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 524 inlägg

woppe

kan du inte lägga upp de viktigaste filerna på en ftp ?

dhoMedlem sedan aug. 20021 515 inlägg

Nu kanske jag är ute och cyklar här men det finns ju program som gör det möjligt att läsa linux-partitioner från Windows.

http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/explore2fs.htm

Med det programmet kan man väl inte lägga till filer?
Alltså, lägga till filer från "windows-hårddisken".

Jo det ska gå, även om du måste räkna med att det finns en viss risk för att det kan balla ur.

Dock stödjer den endast filsystemen ex2fs och ext3 så det gäller att du vet vilket filsystem som du har Linux installerat på.

CreepMedlem sedan mars 200348 inlägg

men gå in i linux och kopiera över filerna där... du har ju tillgång till båda hårddiskarna i linux, och du kan ju alltid kopiera, så vad är problemet?

Att det kan vara smidigt att inte behöva reboota varje gång man måste flytta en fil

PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg

Enklast är väl att från början strukturera upp disken så att du har en (liten) FAT partion att kasta in lite filer du vill spara till linux på, och sen från linux ta hela rasket.

Alternativt kör du med WMware ist ;)

126 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)