webForumDet fria alternativet

Raid på win2k system disk

8 svar · 228 visningar · startad av SimonG

SimonGMedlem sedan maj 2000444 inlägg

Goddag,

Har inhandlat mig lite nya datorprlylar med blandannat Raidkort (för IDE diskar med raid 0, 1, 0+1) och 2 nya 120GB diskar som jag tänkte ha som system disk(ar).

Det är en nyinstallation av windows 2000 PRO, PIV 2.4GHz, 768MB minne.

Det jag vill uppnå är bäst prestanda, då måste väll raid1 vara bästa valet? Då blir väl läshastigheten "som två diskar" och skrivhastigheten som en?

E det bäst att sätta dom på varsinn ide kanal eller går det lika bra på samma? Har inga planer på att sätta ytterligare
raid diskar i systemet.

Hur e det under installationen? Går det att direkt där raida upp diskarna, eller görs det efteråt? Eller innan, i så fall hur e lättast att göra?

Nått man skall tänka på innan man startar en sådan installation?

Tackar på förhand.
.S-

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

raid1 ger hög säkerhet mot diskcrash, och för bästa prestanda så bör diskarna ligga på var sin ide-kanal (för extra hög säkerhet så bör dom också ligga på egen kontroller, då är man skyddad mot fel i kontrollen)

När det gäller prestanda så är läshastigheten som om du hadde 1 disk, om nu inte kontrollen kan lastbalansera mellan diskarna vilket jag inte tror men i vilket fall som helst du kommer inte upp i dubbla hastigheten.

Skrivhastigheten är något mindre än 1 disk eftersom all information skall skrivas till 2 diskar, hur mycket mindre beror på hur effektv kontrollern är.

Är det hårdvaru raid, som detta antagligen är, så bygger man raid'en mha av ett program som ligger i "bios" på kortet och är åtkomligt när man startar maskinen, OS'et tror sedan att du endast har 1 disk i maskinen och man gör en vanlig installation.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Så, är det bara prestanda du är ute efter torde RAID 0 vara ett bättre alternativ. Men, jag skulle aldrig våga att köra ett RAID 0-system med tanke på hur mycket skadeverkningar det innebär om en disk rasar - då ryker hela disk-settet.
Hur diskarna ska sitta är jag dock osäker på. GunnarD? :)

Över huvud taget känns inte RAID på ATA särskilt attraktivt eftersom man i alla fall inte kan köa diskkommandon. Eller är jag ute och cyklar? :)

Hur blir prestandan med raid 0?, Det e hastigheten jag vill åt! ;)

Vet ju att går en disk ryker alla, men som i mitt fall, om man kör systemet på den, Går det på nått enkelt sätt att ta en "image fil" på delar av disken? (2*120GB e ju lite segt att ta backup på utan bandstation) Så man får nån fil på ett par GB bara. Då kan man ju köra det varannan vecka.

Den torde bli bättre med RAID 0 - det blir den i alla fall på SCSI-system.
2*120 GB är nog lite segt att köra backup på även med backupstation... 4-7 timmar med en SDLT-lösning - och då är inte verifieringen inräknad... ;)

Sök på RAID på https://www.webopaedia.com . :)

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

I ditt fall så skulle jag göra så här (om det går med ditt kort vet jag inte):
Partitonera diskarna så att du har 10GB för OS/program och resten för data. Viktigt att bägge diskarna partitoneras exakt likadant!

Sedan bygger du följande raid.

RAID1 på dom 2 10GB partitionerna.
RAID0 på dom 2 110GB partitionerna.

Resultat: Du har nu speglat system så att datorn bootar upp även om en disk krachar, plus att du har 220GB för data som förloras om en disk krashar!

Om det fungerar är det ju en glimmrande lösning GunnarD! :D

GunnarD skrev:

I ditt fall så skulle jag göra så här (om det går med ditt kort vet jag inte):
Partitonera diskarna så att du har 10GB för OS/program och resten för data. Viktigt att bägge diskarna partitoneras exakt likadant!

Sedan bygger du följande raid.

RAID1 på dom 2 10GB partitionerna.
RAID0 på dom 2 110GB partitionerna.

Resultat: Du har nu speglat system så att datorn bootar upp även om en disk krachar, plus att du har 220GB för data som förloras om en disk krashar!

Det verkar faktiskts kunna vara en bra lösning. Tål att tänkas på. Tackar, tackar.

Rikard > Låt säga att man fyllt ca 100GB data på en raid 0 volym och vill ta en system backup, men endast på ex, windows filer, program filer och viss övrig data, Vet du om det går att göra en image fil av just denna data?

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)