snoopieMedlem sedan okt. 200186 inlägg Känns nästan lite snudd på pinsamt att fråga, men jag misstänker att jag har fått ett medusa virus i datorn och tänkte formatera hela hårddisken så snabbt som möjligt.
Hur kommer jag in i DOS utan att starta windows, det fungerar ju uppenbarligen inte att köra 'format c:' om man öppnat DOS från startmenyn (eftersom hårddisken 'för närvarande används').
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg En 98 startdiskett. Välj att den skal starta från en diskett i BIOS. gå in til a:. Skriv sedan FDISK. Där väljer du tabort primärpartition (hela hårdisken töms om du bara har en partition, annars så får du göra så på alla). Sedan får du skapa en ny primär partition.
Formatera den. (Den kommer köra fat-filsystem så den kan du formatera på vanligt vis)
Nu kan du installera vilket OS du vill.
snoopieMedlem sedan okt. 200186 inlägg Vill inte ta några risker så jag kör steg för steg:
Hittade en gammal windows startdiskett, dammade av den och satte i. Startade datorn och skrev FDISK i A:\>-prompten.
Efter det fick jag 4 alternativ:
1. Skapa DOS-partition eller logisk DOS-enhet.
2. Bestäm aktiv partition.
3. Ta bort partition eller logisk DOS-enhet.
4. Visa partitionsinformation.
Vilken ska jag köra på? Antar att det är nr. 3, men jag vill helst vara 110% säker. :)
snoopieMedlem sedan okt. 200186 inlägg Tackar så hemskt mycket.
1. Ta bort primär DOS-partition.
2. Ta bort utökad DOS-partition.
3. Ta bort logiska DOS-enheter i den utökade DOS-partitionen.
4. Ta bort icke-DOS-partition.
Nu?
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Tryck på Enter hela vägen från det läget.
snoopieMedlem sedan okt. 200186 inlägg "Det finns inga primära DOS-partitioner att ta bort."
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Sorry, jag läste inte så noga ser jag nu. Tolkade det som att du redan hade tagit bort partitionen.
Ta bort icke-DOS-partition om du har en disk med NTFS på.
När du har tagit bort och vill skapa ny primär så gör du som jag skrev ovan.