Jag skall hjälpa till och ställa in nätverksinställningarna på en win 95 dator. Han vill surfa via en fast förbindelse. Idag funkar bara modemuppkoppling. Ägaren har fått datorn från sin gamle arbetsgivare och datorn var då med i en domän. Nu är det så att man inte kommer åt nätverksinställningarna. Meddelandet man får är att "The system administrator has disabled network settings" (ungefär).
Men jag vill förstås komma åt ändå. Jag har testat att slänga .pwl-filen som hette "administrtr.pwl" men det gav inget resultat. Vad göra? Win 95 borde ju inte vara omöjligt att knäcka eller?
Win 95 låst nätverk
3 svar · 234 visningar · startad av clarkbones
Manuellt hack av register är det som gäller...
Inställningarna har skett med hjälp av policy editor. Det är möjligt att det ligger en pol-fil på hårddisken. Sök efter policy i registret. Jag (vi - min kollega och jag) minns inte på rak arm. Men poledit kan vara ett just sökbegrepp på MS hemsida eller mha google.
Manuellt hack av register är det som gäller...
Annars finns poledit på Win95-CD:n (kommer inte ihåg exakt ställe på skivan). Enklare än att hacka manuellt i registret.
Jo, jag hittade rätt till slut, jag använde policyeditorn från en Win98 skiva och den fungerade bra. Manuellt hack var ej möjligt då regedit också var blockad. Om någon nu skulle vilja veta var policy editor finns så är det i sökvägen
Tools/Reskit/Netadmin/Poledit.
Lustigt litet verktyg det där.