webForumDet fria alternativet

NTFS

6 svar · 268 visningar · startad av Dpo

DpoMedlem sedan aug. 2000157 inlägg

Vill verkligen bli av med Windows, för att göra det måste jag först bli av med NTFS och byta till FAT32. Skulle det gå att konvertera till FAT32 genom att minska NTFS-partitionen(med partition magic) och sedan lägga över på den tomma ytan och till slut har man allt på FAT32?

Hm, fattade nån överhuvudtaget vad jag menade. :q

Tacksam för svar

Daniel

PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg

Vill verkligen bli av med Windows, för att göra det måste jag först bli av med NTFS och byta till FAT32.

Nej. Om du ska installera ett annat OS går det alldeles utmärkt att partionera och formatera om ändå...

Skulle det gå att konvertera till FAT32 genom att minska NTFS-partitionen(med partition magic) och sedan lägga över på den tomma ytan och till slut har man allt på FAT32?

Du konverterar inte, du sparar undan dina mappar på en FAT 32 partion.

Hm, fattade nån överhuvudtaget vad jag menade.

Nej, inte riktigt. Kan du förklara lite närmare exakt vad det är du tänker göra? Ska du ta bort windows för alltid (alla versioner) eller är vad? Eller ska du bara byta till ett FAT-system genom att ominstallera windows?

Ok, jag har 2 st 80 gigare med ntfs. Båda diskarna är fulla till 60 gig. Kan jag nu förminska ntfspartitionen som nu är på 80 gig till 60 gig, då får jag 20 gig tomt utrymme som jag lägger fat32 på, jag flyttar 20 gig filer från dom 60 gigena och förminskar ytterligare 20 gig och flyttar filerna igen tills 60 gigpartitionen är helt ersatt av den nya fat32partitinnen. Bättre förklarat?:OO

Ja just ja, jag ska ta bort Windows helt och lägga in Linux, får väl lov att ha en windowsinstallation utifall i en vmwaremaskin.

Anledningen till att jag vill ha det på fat32 är att jag har information på diskarna som jag behöver och att linux ntfs-stöd är inget vidare. :x

Tja, det borde gå men är kanske inte helt riskfritt. Nån annan med erfarenhet av senare versioner av PartionMagic kanske kan verifiera.

HAHA! Det fungerade ju! :e :e

R0yaltyMedlem sedan mars 20036 inlägg

Tur för dej :D Min disk crashade en gång när jag höll på fiffla med PM

Kul att det löste sig :)

Genererad på 363 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb