Hejsan
Jag har nu bestämmt mig för att installera om hela min dator ifrån grunden, och jag är inte speciellt hemma i partitionsval osv..
Så jag skulle jättegärna vilja ha lite tips om hur jag ska lägga upp datorn på ett snabbt o säkert sätt...
Jag har tänkt mig en C: och en D: partition - FAT32 eller NTFS ?
Hårddisken ligger på 60 gb...
Jag har hört att man ska lägga program/spel i C: där windows ligger, och spara filer osv på D:, stämmer detta? tell me!
jaja, vore jättebra om ni lämnade några tips till mig!
MVH /Wika
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Helt klart skall du ha NTFS till att börja med iaf. :)
Om det är Windows2000 eller WindowsXP det handlar om vill säga.
Eftersom du redan har bestämt dig för att dela disken i två delar så får du tänka efter hur mycket du behöver ha på din c-partition innan du delar den. Om du tror att du behöver 10GB så ta minst 15GB för du kan inte ändra storleken på den så enkelt sedan.
Jag hade iofs inte delat den alls men det avgör du själv såklart. ;)
d98rolbMedlem sedan apr. 200123 inlägg Re: Ominstallation, frågor om partitioner
Wiklund!! skrev:
Hejsan
Jag har nu bestämmt mig för att installera om hela min dator ifrån grunden, och jag är inte speciellt hemma i partitionsval osv..
Kan bara säj hur jag har gjort, min C: är på 4.5 GB och D: är på 39 GB. På C har jag installerat Windows 2000 och program som är helt nödvändiga, dvs inte speciellt mycket utöver standard. På D: installerar jag allt annat. Både C: och D: har NTSF.
Efter en ny installation tar jag backup på C: med DriveImage söm gör en exakt kopia av hela partitionen, sektor för sektor. Jag har provat Ghost också men med DriveImage blir det mindre backup-filer. Men DriveImage klarar inte att skriva till NTSF i DOS verkar det som så därför har jag en liten temp-partition också på 2 GB med FAT32.
Jag har också en extern 40 GB Maxtor hårddisk ansluten med USB2 bara för backup. Det fungerar smidigt, här kan man också spara flera versioner av imagefiler från Driveimage.
är det bara en vanlig hemmadator så ser jag ingen anledning att använda NTFS, kör FAT32 istället det kan bli smidigare om det nån gång skulle uppstå problem och du måste starta burken från en bootdisk m.m.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Det går bra att starta från bootdisk även om det är NTFS på den iofs, finns ju ntfs2dos för såna tillfällen. ;)
d98rolbMedlem sedan apr. 200123 inlägg NTSF vs FAT32
FAT32 är ju ett ganska ineffektivt filsystem nu när partitionerna tenderar att bli allt större.
ineffektivt på vilket sätt då?
d98rolbMedlem sedan apr. 200123 inlägg NTFS vs FAT32
1. Feltolerans, vilket jag tycker är det viktigaste skälet. NTFS har ett journalsystem som gör det enkelt att fixa fel på disken ifall man måste boota om när systemet hängt sej. Alla som kört win98 scandisk efter en hängning känner nog igen sej...
2. NTSF stöder kryptering.
3. Partitioner större än 32 GB stöds men det gör inte FAT32.
4. NTFS är mycket snabbare då katalogerna innehåller många filer (1000-tals).
5. Om man söker filer så är indexeringstjänsten bra, jag tror inte det funkar med FAT32, men är inte säker...
6. NTFS stöder filstorlekar större än 4 GB fast det används väl mest i databassammanhang...
Den största nackdelen är väl att det är lite knöligt att komma åt NTFS-partitioner från DOS, men det får man leva med:-)
ok, jag hade lärt mig att NTFS inte alls är snabbare än FAT32 det är bara vad de flesta tror. och att FAT32 bara stödjer 32GB tycker jag också verkar konstigt. fördelen jag hört som NTFS har är att det är en aning säkrare vid fildelning m.m.
men du har säkert rätt, och stämmer alla de punkter du skrev så ser jag ingen anledning till att inte köra NTFS :)
d98rolbMedlem sedan apr. 200123 inlägg NTFS vs FAT32
Se http://www.digit-life.com/articles/ntfs/index3.html för mer information om prestanda, men generellt sett är FAT32 bäst på små partitioner och NTFS bäst på de större. Och med dagens hårddiskar tror jag att NTFS ligger bäst till ;)