webForumDet fria alternativet

Lite frågor ang. gästkontot i win xp pro

Windows

30 svar · 652 visningar · startad av lergell

Medlem sedan sep. 20001 943 inlägg
Frågan#1

Hej

Har aktiverat gästkontot i Windows XP Pro för att min bror och hans kompisar skall få tillgång till spel.

Fråga 1
Men nu är det så att jag inte lyckas starta spelen när man är inloggad som gäst, hur fixar man det här?

Fråga 2
Går det att spärra en hårddisk så att gästkontot inte kan komma åt den?

MVH
David

Medlem sedan feb. 2003136 inlägg

Skulle inte ha öppnat det för det är lätt att komma åt datorn då från andra datorer. Skapa hellre en egen inloggning till din bror. Det ska gå att begränsa på något sätt, men vet inte hur.

Hoppas det kanvara till hjälp!
///Daniel Eriksson

ok, kanske får bli så istället...

Testade att göra ett riktigt användarkonto, fast begränsat men då kunde jag inte heller dela ut spel. Man skall väll inte vehöva installera dem två gånger?

Medlem sedan feb. 2003136 inlägg

Men om du skapar en genväg till spelet på skrivbordet. Du kan också installera det två gånger i samma map så kan det fungera (för mej tar det inte större plats).

Hur gjorde du för att du inte kunde dela ut? Kommer han inte in på hårddisken eller? Om hur gjorde du det.

(Jag åker på semester imorgon så om jag ska kunna svara måste du skriva ikväll. Annars kan du maila mig så kan jag svara när jag kommer hem.)

///Daniel Eriksson

Testade även att skapa ett en ny användare kallad Besökare, men jag fick det inte att funka...

Hmm, det enda jag vill att det kontot skall vara till för är att kunna spela spel. Inget annat behövs...

Hur har ni andra gjort som har flera användare på datorn?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Vad exakt är det som inte funkar för dig?
Ser du inte genvägarna i startmenyn bara eller får du något felmeddelande när du försöker starta dem?

Nej då

När jag har skapat ett konto, låt oss kalla det Spel, Besökare eller vad det nu kan vara. Kontot blir ett vanligt användarkonto dvs. inget administratörs konto. När jag sedan loggar in med det nya kontot ser jag allting på startmenyn, men jag kan inte starta några spel. Timglaset kommer upp i 1-3 sekunder men spelet startar aldrig.

Jag har också testat att från administratörskontot dra genvägar till spelen in till det andra kontots skrivbord vilket inte heller ha fungerat.

Testa att välja "Run as" när du har högerklickat på en genväg i startmenyn och välj admin-kontot och se om det funkar bättre.

Tack, skall testa...återkommer annars...

Lyckas få allting att funka nu, men av någon anledning inte CS (Counter-Strike)

Jag testar att köra det som Administratör och skriver in lösenordet och då funkar det. Men jag vill att min bror skall kunna spela trots att jag inte är hemma...och han spelar nästan BARA Counter-Strike.

Nu vet jag inte exakt vilka filer som just Counter-Strike behöver ändra på med admin-rättigheter men om du kan ta reda på det så kan du ställa in så att din brors konto har ändrings-rättigheter på just de filerna och att de inte ärver sina rättigheter från mappen som de ligger i.

Hmm, hur gör man det?

Menar du hur man ställer in rättigheterna eller hur man tar reda på vilka filer det är?
Nåväl, rättigheterna ställer du in genom att högerklicka och välja Egenskaper och sedan gå in på fliken Säkerhet och först bocka bort så att den inte ärver rättigheterna och till sist lägga till nya rättigheter för din brors konto.

Har ingen flik som heter säkerhet :(

Jodå, det har du visst det, du ser den bara inte. ;)
Gå till Verktygsmenyn och välj Mappalternativ.
Klicka på fliken Visning.
Bocka bort Förenklad fildelning.

Nu ser du fliken Säkerhet. :)

Okej, tackar...

förslag på vad jag kan göra nu får att kanske få det att fungera....

Har lyckats spärra hårdiskarna så att det inte går att komma åt dem från det nya kontot. Nu är det bara CS kvar sedan blir jag lycklig :)

Kanske man kan testa att ge behörigheter till hella SIERRA\Halflife mappen?

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)