webForumDet fria alternativet

öka partionering i XP

7 svar · 337 visningar · startad av apansson

apanssonMedlem sedan okt. 2002178 inlägg

Efter formatering och installation utav Win XP prof, lyckades jag få hårdisken i två partioneringar. Vilket var som jag ville - men problemet är att en av dom endast är 8 Mb stor. Hur gör jag för att utöka denna?

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Då får du använda någon typ av tredjepartsprogram som exempelvis Partition Magic eller liknande.

apanssonMedlem sedan okt. 2002178 inlägg

ok - tack

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Går det inte att konvertera disken till dynamisk? Jag minns inte om detta är möjligt i XP.
Om så är fallet skulle du kunna expandera disken utan att behöva installera någon 3-partsprogramvara.

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Re: öka partionering i XP

apansson skrev:

Efter formatering och installation utav Win XP prof, lyckades jag få hårdisken i två partioneringar. Vilket var som jag ville - men problemet är att en av dom endast är 8 Mb stor. Hur gör jag för att utöka denna?

Nevermind about that, det ska vara så, 2000/XP reserverar det utrymmet utifall du skulle vilja uppgradera disken till dynamisk, då ligger det en del info där.

Marcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg

Vad du än gör, konvertera aldrig disken till dynamisk. Dynamiska diskar är mycket begränsade. Du kan slå ihop partitioner och öka storleken, men du kan inte minska storleken på en partition, dela upp eller ta bort systempartitioner. Det går inte heller att använda Partition Magic som man normalt kan göra vad som helst med.

Ångrar du dig och vill ha en vanlig disk igen, måste du ta bort samtliga partitioner. Jag hade ett elände när jag fick göra det i förra veckan. Att gå igenom 40 GB data, avgöra vad som är värt att spara och lägga undan det kan ta lång tid.

Obs. att detta är mina erfarenheter.

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Marcus E skrev:

Vad du än gör, konvertera aldrig disken till dynamisk. Dynamiska diskar är mycket begränsade. Du kan slå ihop partitioner och öka storleken, men du kan inte minska storleken på en partition, dela upp eller ta bort systempartitioner. Det går inte heller att använda Partition Magic som man normalt kan göra vad som helst med partitionerna med.

Ångrar du dig och vill ha en vanlig disk igen, måste du ta bort samtliga partitioner. Jag hade ett elände när jag fick göra det i förra veckan. Att gå igenom 40 GB data, avgöra vad som är värt att spara och lägga undan det kan ta lång tid.

Obs. att detta är mina erfarenheter.

Det håller jag med om, vill man resiza en eller flera partition/er så är ett hårddiskprogram som Partition Magic att föredra, men så är inte heller dynamiska diskar avsett för detta. :)

Marcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg

Reefer skrev:

vill man resiza en eller flera partition/er så är ett hårddiskprogram som Partition Magic att föredra, men så är inte heller dynamiska diskar avsett för detta. :)

Vad är dynamiska diskar avsett för?

Det var just av den anledningen som jag konverterade till dynamisk disk. Jag trodde att den verkligen skulle bli dynamisk.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)