webForumDet fria alternativet

Endast godkända IP-nummer

Windows

5 svar · 213 visningar · startad av GrodanBoll

Medlem sedan sep. 2001788 inlägg
Frågan#1

Hej hej

Jag sitter och funderar lite på att få till ett medlemssystem när det gäller onlinespel.
Det jag då skulle behöva är typ är att begränsa de som kan accessa servern till inloggade medlemmar.

Drömsenariet hade var att jag plockade IP-numret från medlemmen som loggade in, kopierande ner numret till en lista på spelservern. Denna lista läste sedan Windows (2000) för att kolla så att IP-numret på den personen som försökte connecta fanns med i listan.

Finns det överhuvudtaget en sådan lista med Win 2000? Om så, man måste inte boota om datorn varje ggn den uppdateras?

/S

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

mjaee..
det beror väl på vilket spel du ska använda helt enkelt? :)

Jymdis skrev:

mjaee..
det beror väl på vilket spel du ska använda helt enkelt? :)

Gör det?
Jag tänkte ju blocka servern från all trafik för alla IP-nummer förutom de som finns i listan.

Spelen det rör sig om e BF o CS. :)

aha.. all trafik förutom dom ip nummer till datorn..
isf skulle det vara firewallen man kan ange dom i:)
om man drömmer lite, hade man ju kunnat drömma om att firewalltillverkaren hade placerat vilka som fick connecta i en lättåtkomlig XML som man kunde redigera med asp :)

Jepp, right on. :)
Men nu e det ju så att jag inte kommer att komma åt brandväggen så jag måste sköta det på maskinen.

Men å andra sidan skulle man kanske kunna lägga upp en mjukvarubrandvägg där man la in tillåtna IP-nr. Sen kunda man oxå styra det så att man det bara gäller åtkomst till vissa portar (där spelet härjar).
Najs idé, någon som vet en bra mjukvarubrandvägg som läser från en text/XML-fil? Ja helst gratis då, eller iaf billig. ;)

det är svårare med d :)

291 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
135 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
154 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)