webForumDet fria alternativet

Plötsliga omstarter

4 svar · 255 visningar · startad av lejzer

lejzerMedlem sedan juni 2002263 inlägg

Hej,

Jag har ett problem med en NT4 server som för c:a 3-4 dagar sen börjat bete sig lite underligt.

Den har börjat göra egna omstarter c:a 4 ggr per dag. Ingenting har installerats eller ändrats på maskinen. Den enda tjänst som körs på servern är fildelning mac/pc samt backup. Omstarterna har dock skett när backupen INTE kört.

Jag får inget fel i eventloggen heller, det enda som står är följande:

The previous system shutdown at 3:00:13 PM on 3/1/03 was unexpected.

Nu senast startade den om 2 ggr inom loppet av 20 minuter. Ingen jobbar mot den idag (lördag) så jag har ingen aning om vad det kan vara.

Kan det vara nätagget? Minnet?

Tack på förhand

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

konstigt att det inte står mer i loggboken.. har du något mer övervakningsverktyg på servern?

hur är det med diskutryme ?

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Leta även efter informationsmeddelanden i loggen. Det borde vara med Event ID 1000 - "Save Dump".

Spontant känns det som hårdvarufel på minnena.

stoffe:

Nej det står dessvärre inget i loggboken, och inga problem med diskutrymme.

rikard:

En miss av mig, såg nu att crash dump var disabled, antagligen för att paging filen är för liten. Detta är åtgärdat.

Åtgärd:

Glömde nämna att en UPS finns inkopplad, jag kopplade förbi denna och än så länge har den varit igång (peppar, peppar). Dock är en annan server kopplad på samma UPS, utan problem. Det finns väldigt många diskar (raid 5) och annat på maskinen, och det är bara en 300Watts nätagg. Kraschar den igen tar jag ner den och byter ut nätagget till en 450W.

Har dock inte haft möjlighet att starta om den efter att jag ändrat paging filen. Får se hur det går inatt.

Återkommer med besked.

Tack för hjälpen!

Mvh

Martin

LÖST:

En felande disk utanför raiden ställde till det.. För er vetskap..

/ Martin

256 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
131 ms — hämta forumlista (db)
123 ms — hämta statistik (db)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)